[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 1 - ( 2-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان
حسن یعقوبی*1، بهزاد شالچی2، سارا شیخی2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Yaghoubi.hassan@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (202 مشاهده)
اهداف: مصرف مواد مخدر در دوره جوانی می‌تواند مانع تکالیف رشدی حیاتی شود. از آنجا که سطح خودکارآمدی افراد به شدت بر اهداف ایشان تأثیرگذار است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد هوش اخلاقی و خودکارآمدی در تبیین اعتیادپذیری دانشجویان انجام شد.
مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی، تمامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94-93 بود. برای این منظور 364 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. نمونه‌ها به وسیله پرسش‌نامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد، مقیاس خودکارآمدی عمومی و پرسش‌نامه هوش اخلاقی ارزیابی شدند. همسانی درونی برای سه پرسش‌نامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/80، 0/71 و 0/85 محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری همبستگی و تحلیل مسیر در قالب نرم‌افزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. مدل‌سازی نیز با استفاده از نرم‌‌افزار Lisrel 8.8 انجام شد.
یافته‌ها: از بین دانشجویان شرکت‌کننده در پژوهش 170 نفر (46/70 درصد) دختر و 194 نفر (53/29 درصد) پسر بودند. در بین مؤلفه‌های اعتیادپذیری، افسردگی با میانگین 17/92±59/23، مؤلفه درستکاری از متغیر هوش اخلاقی با میانگین 11/78±56/63 و مؤلفه میل به آغازگری رفتار از متغیر خودکارآمدی با میانگین 5/61±24/66 بیشترین مقادیر را داشتند. با توجه به شاخص‌های الگو (77/02=X2؛ 2/33=X2/df؛ 0/96=GFI؛ 0/92=AGFI؛ 0/99=CFI؛ 0/06=RMSEA) مدل ارائه‌شده از برازش متوسطی برخوردار بود و انطباق مطلوبی بین مدل ساختاری‌شده با داده‌های تجربی فراهم شد. مدل‌های مسیر نشان دادند که خودکارآمدی (6/44-=t و 0/44-=g) و هوش اخلاقی (7/14-=t و 0/42-=g) با اعتیادپذیری رابطه‌ای معکوس داشتند.
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی و هوش اخلاقی توان پیش‌بینی آمادگی سوء‌مصرف مواد در دانشجویان را دارند. بر این اساس متخصصان می‌توانند از آموزش راهبردهای مقابله‌ای مؤثر به منظور ارتقاء خودکارآمدی و هوش اخلاقی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد در جوانان استفاده نمایند.
شماره‌ی مقاله: 21
واژه‌های کلیدی: اخلاق، هوش، خودکارآمدی، اعتیاد
متن کامل [PDF 1019 kb]   (88 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: اعتیاد و سوء مصرف مواد
دریافت: 1400/9/27 | پذیرش: 1401/1/29 | انتشار: 1401/1/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubi H, Shalchi B, Sheikhi S. The Structural Relationship of Moral Intelligence and Self-Efficacy with Students' Addiction. J Police Med. 2022; 11 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1067-fa.html

یعقوبی حسن، شالچی بهزاد، شیخی سارا. ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان. نشریه طب انتظامی. 1401; 11 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-1067-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 2-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419