logo
دوره 13، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 13 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: ir.sbmu.teb.police.rec.1403.020

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bibak F, firoozy M, a.habib abadi M. Determining the effectiveness of the group training package based on cognitive empowerment on the burnout of Urmia police officers. J Police Med 2024; 13 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1295-fa.html
بی باک فرشید، فیروزی منیژه، عامری حبیب آبادی محمدعلی. تعیین اثربخشی بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس شهر ارومیه. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-1295-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، mfiroozy@ut.ac.ir
3- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا
چکیده:   (19 مشاهده)
اهداف: در حیطه شغلی پدیده استرس و فشار روانی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفه ای را تشکیل می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان پلیس شهر ارومیه در سال‌ 1403 بودند که تعداد 30 نفر بر اساس معیار‌های ورود و خروج به عنوان نمونه پژوهش و به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی شغلی Maslach و همکاران (1996) بود. گروه آزمایش 8 جلسه (هر هفته 2 جلسه به مدت 60 دقیقه) تحت بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی شناختی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر صورت گرفت.
یافته‌ها: بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی  توانست 6/37 درصد از تغییرات خستگی عاطفی، 7/33 درصد از تغییرات فقدان موفقیت فردی و 2/29 درصد از تغییرات مسخ شخصیت را تبیین کند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که بعد از مداخله، اثر بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس معنادار بود (001/0P<) و این تأثیرات مثبت در دوره پیگیری پایدار ماند (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران از این روش در کنار سایر روش‌های مداخله ای جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان پلیس استفاده کنند.
     
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روان‌شناسی انتظامی
دریافت: 1403/12/5 | پذیرش: 1404/3/13 | انتشار: 1403/2/12
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه تهران-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.