Ethics code: ir.sbmu.teb.police.rec.1403.020
Bibak F, firoozy M, Ameri M A. Determining the Effectiveness of a Group Training Package based on Cognitive Empowerment on Job Burnout among Police Employees in Urmia, Iran. J Police Med 2024; 13 (1)
URL:
http://jpmed.ir/article-1-1295-fa.html
بی باک فرشید، فیروزی منیژه، عامری محمدعلی. تعیین اثربخشی بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس شهر ارومیه. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1295-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس بین المللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، mfiroozy@ut.ac.ir
3- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا
چکیده: (236 مشاهده)
اهداف: پدیده استرس و فشار روانی، بخش اجتنابناپذیر زندگی حرفهای را در حیطۀ شغلی تشکیل میدهد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بستۀ آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری، شامل تمامی کارکنان پلیس شهر ارومیه در سال 1403 بودند که تعداد 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج به عنوان نمونه پژوهش و به شیوۀ در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامۀ فرسودگی شغلی Maslach و همکاران (1996) بود. گروه آزمایش، 8 جلسه (هر هفته 2 جلسه به مدت 60 دقیقه) تحت بستۀ آموزشی مبتنی بر توانمندسازی شناختی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و با نرمافزار SPSS 23 انجام شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن گروه 5/92 ± 32/80 سال و میانگین و انحراف معیار سن گروه کنترل 6/07 ± 32/19 سال بود. بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی توانست 37/6 درصد از تغییرات خستگی عاطفی، 33/7 درصد از تغییرات فقدان موفقیت فردی و 29/2 درصد از تغییرات مسخ شخصیت را تبیین کند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بعد از مداخله، اثر بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پلیس معنادار بود (0/001>p) و این تأثیرات مثبت در دوره پیگیری پایدار ماند (0/001>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بسته آموزش گروهی مبتنی بر توانمندسازی شناختی بر فرسودگی شغلی و مؤلفههای آن اثربخشی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روانشناسی انتظامی دریافت: 1403/4/22 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار: 1403/6/11