نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: کاربرد تئوریها و الگوهای مشاوره و رواندرمانی میتواند در پیشگیری و کاهش انواع گوناگون اعتیاد ازجمله اعتیاد به اینترنت نقش مؤثری را ایفا نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب در کاهش اعتیاد به اینترنت انجام گرفت.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان که در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در دبیرستانهای عادی شهر ساوه مشغول به تحصیل بودند، شامل میشدند. نمونه حاضر در پژوهش از طریق روش نمونهگیری در دسترس از بین کلیه دانشآموزان که به دلیل اعتیاد به اینترنت به مراکز مشاوره مدرسه شهر ساوه مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. کلیه دانشآموزان به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کا، اس؛ یانگ (۱۹۹۶) پاسخ دادند. حجم نمونه در این تحقیق را ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر که بهصورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره کنترل و آزمایش جایگزین شده بودند، تشکیل میدادند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب را دریافت کردند اما هیچ آموزشی در مورد گروه کنترل صورت نگرفت. بعد از اتمام دوره آموزش مجدداً هر دو گروه از لحاظ اعتیاد به اینترنت مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان تأثیر جلسات گروهدرمانی بر کاهش اعتیاد به اینترنت مشخص شود. سپس پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. دادههای بهدستآمده با شیوه آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشته است؛ پس مداخلات مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مؤثر بوده است (۰٫۰۵ > p).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخلات مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب توانسته است اثر معناداری بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان بگذارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |