Ethics code: 1403.140 IR.IAU.TABRIZ.REC
fathi A. Investigating the effectiveness of reducing stress based on cognitive and behavioral methods on job stress, dimensions of quality of work life and fatigue components in nurses. J Police Med 2024; 13 (1)
URL:
http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html
فتحی آیت اله. بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوه شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعادکیفیت زندگی کاری و مولفه های خستگی در پرستاران. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html
، a.fathi64@gmail.com
چکیده: (9 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف:این پژوهش با هدف بررسی بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوه شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعادکیفیت زندگی کاری و مولفه های خستگی در پرستاران انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان شهید محلاتی می باشند. از بین پرستاران شاغل در بیمارستان ، 30 نفر که معیارهای ورود به پژوهش را دارا باشند، به روش در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خستگی مزمن چالدر و همکاران (1993)، پرسشنامه استرس شغلی، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و مداخله مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری برطبق الگوی آنتونی (2009) بود. گروه آزمایش طی 9جلسه 90 دقیقه ای آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند داده های بدست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره(MANCOVA) و تحلیل کواریانس تکمتغیر (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش خستگی و مؤلفههای آن (ذهنی و جسمی) در پرستاران تأثیر دارد p<0/05. آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر استرس شغلی در پرستاران تأثیر دارد p<0/05. آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر مولفه های کیفیت زندگی کاری در پرستاران تأثیر دارد p<0/05
نتیجه گیری: بنابراین نتیجه می گیریم که آموزش کاهش استری به شیوه شناختی-رفتاری بر بر کاهش خستگی ، کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روانشناسی انتظامی دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/2/27 | انتشار: 1403/1/31