Ethics code: 1403.140 IR.IAU.TABRIZ.REC
Ahmadi E, Ghahremani S, Bavafa M, Fathi A. Investigating the Effectiveness of Reducing Stress Based on Cognitive and Behavioral Methods on Job Stress, Dimensions of Quality of Work Life and Fatigue Components in Nurses. J Police Med 2024; 13 (1)
URL:
http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html
احمدی عزت اله، قهرمانی سودا، باوفا مهناز، فتحی آیت اله. بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوۀ شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعادکیفیت زندگی کاری و مؤلفههای خستگی در پرستاران. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، موسسه چرخ نیلوفری، تبریز، ایران.
3- مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان فراجا، تهران، ایران.
چکیده: (221 مشاهده)
اهداف: استرس شغلی، کاهش کیفیت زندگی و خستگی یکی از عوامل اساسی در کاهش بهرهوری در سازمانها و ایجاد عوارض جسمی و روانی در پرسنل پرستاری است. از آنجائیکه استرس شغلی پرستاران، بهعنوان یک جزء مهم سیستم درمانی بهداشتی، دارای اثر زیاد بر کیفیت مراقبت بالینی است، این پژوهش به بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوۀ شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعاد کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای خستگی در پرستاران پرداخت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان شهید محلاتی در سال 1402 بود که حدود 500 نفر بودند. از بین پرستاران شاغل در بیمارستان، 30 نفر که معیارهای ورود به پژوهش را دارا بودند، به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) دستهبندی شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ خستگی مزمن چالدر و همکاران، پرسشنامۀ استرس شغلی، پرسشنامۀ کیفیت زندگی کاری والتون و مداخله مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری برطبق الگوی آنتونی بود. گروه آزمایش طی 9 جلسه 90دقیقهای آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تحلیل کواریانس تکمتغیر (ANCOVA)، با استفاده از نرمافزار SPSS 28 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر کاهش خستگی و مؤلفههای آن (ذهنی و جسمی) در پرستاران تأثیر داشت دارد (0/05>p). آموزش کاهش استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر استرس شغلی در پرستاران تأثیر داشت (0/001<p). آموزش کاهش استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر مؤلفههای کیفیت زندگی کاری در پرستاران تأثیر داشت (0/001<p).
نتیجهگیری: بنابراین نتیجه می گیریم که از آموزش کاهش استرس به شیوۀ شناختی-رفتاری میتوان برای کاهش خستگی، کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روانشناسی انتظامی دریافت: 1403/3/17 | پذیرش: 1403/5/27 | انتشار: 1403/6/4