دوره 11، شماره 1 - ( 10-1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 364-357 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabarestani L, Rahmati F, Jalili S, Esmaeili A. The Assessment of Oxidative Stress Parameters in the Urban Drivers Blood Serum in Comparison with Suburban Drivers with the Impact of Traffic Pollutants: A Prospective Cohort Study. J Police Med. 2021; 11 (1) :357-364
URL: http://jpmed.ir/article-1-1051-fa.html
طبرستانی لیلا، رحمتی فرشته، جلیلی شیرین، اسمعیلی امیر حسین. ارزیابی پارامترهای استرس اکسیداتیو در سرم خون رانندگان درون‌شهری در مقایسه با رانندگان برون‌شهری با نگاه تأثیر آلاینده‌های ترافیکی: مطالعه همگروهی آینده‌نگر. نشریه طب انتظامی. 1400; 11 (1) :364-357

URL: http://jpmed.ir/article-1-1051-fa.html


1- گروه بیوشیمی، دانشکده علوم زیستی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران
3- ساختمان علوم پزشکی، گروه علوم آزمایشگاهی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، amir5762002@yahoo.com
چکیده:   (35 مشاهده)
اهداف: آلودگی‌های ترافیکی یکی از معضلات جدی سلامت در سراسر جهان است. استرس اکسیداتیوی که در اثر رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، به طیف گسترده ای از آسیب‌های سلولی نظیر غیرفعال‌سازی آنزیم، پراکسیداسیون لیپید، اکسیداسیون پروتئین و لیپوپروتئین و بروز انواع بیماری‌ها منتهی می‌شود. هدف از این مطالعه ارزیابی پارامترهای استرس اکسیداتیو در سرم خون رانندگان درون‌شهری در مقایسه با رانندگان برون‌شهری با نگاه تأثیر آلاینده‌های ترافیکی بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعهٔ همگروهی آینده‌نگر است. جامعه آماری مورد بررسی رانندگان مرد مراجعه‌کننده به طب کار قائمشهر در فاصله زمانی سال‌های 1398 تا 1399 بود. با هدف تعیین پارامترهای اکسیداتیو (NO و MDA) و آنتی‌اکسیدانتی (TAC، CAT) در سرم خون، 45 راننده وسیلهٔ نقلیه داخل شهری که در معرض آلاینده‌های ترافیکی بودند و 45 راننده برون‌شهری به عنوان گروه شاهد به روش نمونه‌گیری احتمالی سیستماتیک انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون کای دو و آزمون  T-test ارزیابی شدند و از نرم‌افزار SPSS 22 استفاده شد.
یافته‌ها: داده‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین شاخص‌های نیتریک اکساید، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام و آنزیم کاتالاز در گروه رانندگان در معرض آلاینده‌های ترافیکی پایین‌تر از گروه شاهد بود، در حالی که پراکسیداسیون لیپیدی در این گروه در مقایسه با رانندگان گروه شاهد بالاتر بود که در سطح احتمال آماری 1 درصد (0/001>p) معنادار بود.
نتیجه‌گیری: استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی‌های ترافیکی باعث کاهش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) و افزایش شرایط اکسیداتیو در گروه رانندگان در معرض آلاینده‌های ترافیکی می‌شود که این شرایط می‌تواند سلامتی این افراد را تهدید کند.
متن کامل [PDF 518 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب ترافیک
دریافت: 1400/6/30 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.