logo
دوره 10، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 10 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IRHUMSREC.1399.087


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi A, Sohrabi F, Madahi M E, sheibani V. Assessment and Comparison of basic cognitive functions based on Automated Neuropsychological Assessment Metrics (ANAM) in police shift and administrative personnel. J Police Med 2021; 10 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-953-fa.html
رشیدی اعظم، سهرابی فرامرز، مداحی محمد ابراهیم، شیبانی وحید. سنجش و مقایسه کارکرد‌های شناختی پایه مبتنی بر نرم افزار ارزیابی عصب‌شناختی آنام در کارکنان نیروی انتظامی نوبت کار و اداری. نشریه طب انتظامی. 1399; 10 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-953-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش،ایران
2- متخصص روان‌شناسی بالینی، استاد، هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sohrabi@atu.ac.ir
3- متخصص روانشناسی بالینی، استادیار، هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران، ایران
4- متخصص فیزیولوژی انسان، استاد، هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، کرمان، ایران
چکیده:   (1422 مشاهده)

چکیده

اهداف: نیروی انسانی هر سازمان از مهم‌ترین منابع تأثیرگذار است و لزوم به‌کارگیری صحیح و انتخاب شایسته افراد در نوبت‌های مختلف کاری بسیار حائز اهمیت است. هدف از انجام این پژوهش سنجش کار­کرد­های شناختی پایه مبتنی بر نرم­افزار ارزیابی عصب‌شناختی آنام در کارکنان پلیس نوبت‌کار واداری است.

روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع علی­-­ مقایسه‌ای است. نمونه موردنظر از بین کارکنان یگان ویژه پلیس در استان کرمان در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۰ نفر در نظر گرفته شد. افراد با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای سنجش کار­کردهای شناختی این افراد از مجموعه نرم‌افزاری ارزیابی عصب‌شناختی آنام استفاده شد.

یافته­ها: در نمره جایگزینی نماد، محاسبات ذهنی، تطابق با نمونه، زمان محاسبه ذهنی و زمان تطابق با نمونه تفاوت معنی­داری بین گروه­های نوبت‌کار واداری مشاهده نشد. مقیاس‌های زمان واکنش ساده (۰۰۶/۰=p) و زمان واکنش روالی (۰۲۴/۰P=) به‌طور معنی‌داری در گروه کارکنان نوبت‌کار بیشتر از گروه کارکنان اداری بود.

نتیجه­گیری: میزان زمان واکنش ساده و روالی در کارکنان نوبت‌کار در نیروی انتظامی بیشتر است. بااین‌وجود در سایر الگوهای شناختی تفاوت معنی‌داری ثبت‌نشده است که می‌تواند به دلیل مشابهت در آموزش‌های نظامی عمومی، استفاده از کارکنان اداری در مأموریت‌های عملیاتی ناجا و نوبت‌های کاری به شکل دوره­ای باشد.

متن کامل [PDF 1145 kb]   (1280 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روان‌شناسی انتظامی
دریافت: 1399/7/12 | پذیرش: 1399/10/9 | انتشار: 1399/10/10

فهرست منابع
1. Baby M, Gale C, Swain N. Communication skills training in the management of patient aggression and violence in healthcare. Aggression and violent behavior. 2018;39:67-82. [DOI:10.1016/j.avb.2018.02.004]
2. MacLean S, Kelly M, Geddes F, Della P. Use of simulated patients to develop communication skills in nursing education: An integrative review. Nurse education today. 2017;48:90-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.09.018] [PMID]
3. Biglu M-H, Nateq F, Ghojazadeh M, Asgharzadeh A. Communication Skills of Physicians and Patients' Satisfaction. Mater Sociomed. 2017;29(3):192-5. [DOI:10.5455/msm.2017.29.192-195] [PMID] [PMCID]
4. Davidson KW, Shaffer J, Ye S, Falzon L, Emeruwa IO, Sundquist K, et al. Interventions to improve hospital patient satisfaction with healthcare providers and systems: a systematic review. BMJ Qual Saf. 2017;26(7):596-606. [DOI:10.1136/bmjqs-2015-004758] [PMID] [PMCID]
5. Ha JF, Longnecker N. Doctor-patient communication: a review. Ochsner Journal. 2010;10(1):38-43.
6. Chen C-H, Cheng Y-H, Chen F-J, Huang E-Y, Liu P-M, Kung C-T, et al. Association Between the Communication Skills of Physicians and the Signing of Do-Not-Resuscitate Consent for Terminally Ill Patients in Emergency Rooms (Cross-Sectional Study). Risk Management and Healthcare Policy. 2019;12:307. [DOI:10.2147/RMHP.S232983] [PMID] [PMCID]
7. Sommer J, Lanier C, Perron NJ, Nendaz M, Clavet D, Audétat M-C. A teaching skills assessment tool inspired by the Calgary-Cambridge model and the patient-centered approach. Patient education and counseling. 2016;99(4):600-9. [DOI:10.1016/j.pec.2015.11.024] [PMID]
8. Eskandari M, Hosseini F, Razjouyan K, Abadi A. Calgary Cambridge Observer Guide indigenization for measuring physician-patient communication skills Based on the Cross-Cultural Adaptation Standard in Iran. Teb va Tazkiye. 2019;28(3):59-70.
9. Mazloomy Mahmoodabad S, Safaeifar M, Gharraee B, Fallahzadeh H. Effect of communication skills training on components of burnout among nurses work in Tehran university of medical science hospitals. Tolooebehdasht. 2016;15(3):198-208.
10. Hemmati-Maslakpak M, Sheikhbaglu M, Baghaie R. Relationship between the communication skill of nurse-patient with patient safety in the critical care units. Journal of clinical nursing and midwifery. 2014;3(2):77-84.
11. Nasiripour A, Saeedzadeh Z. Correlation between nurses' communication skills and inpatient service quality in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences. Journal of health promotion management. 2012;1(1):45-54.
12. Agha Mohammad Hasani P, Mokhtaree M, Sheikh Fathollahi M, Farrokjzadian J. Interpersonal communication skills and its association with personality dimensions of nurses in Rafsanjan University of Medical Sciences, Iran, in 2015. Journal of Occupational Health and Epidemiology. 2018;7(2):112-8. [DOI:10.29252/johe.7.2.112]
13. Semnani Y, Arababi M, Shams J, Naghshbandi J. Psychiatric patients' attitude to the psychiatrist's style of dressing and addressing. Research in Medicine. 2004;28(2):127-30.
14. Karami Z, Keyvanara M. Models of relationship between physicians and patients referring to the Clinic of Isfahan Shahid Beheshti Hospital, 2007. 2010.
15. Kurtz S, Draper J, Silverman J. Teaching and learning communication skills in medicine: CRC press; 2017. [DOI:10.1201/9781315378398]
16. Makoul G, Zick A, Green M. An evidence-based perspective on greetings in medical encounters. Archives of Internal Medicine. 2007;167(11):1172-6. [DOI:10.1001/archinte.167.11.1172] [PMID]
17. Grudzen CR, Emlet LL, Kuntz J, Shreves A, Zimny E, Gang M, et al. EM Talk: communication skills training for emergency medicine patients with serious illness. BMJ supportive & palliative care. 2016;6(2):219-24. [DOI:10.1136/bmjspcare-2015-000993] [PMID]
18. Hesse C, Rauscher EA. The relationships between doctor-patient affectionate communication and patient perceptions and outcomes. Health communication. 2019;34(8):881-91. [DOI:10.1080/10410236.2018.1439269] [PMID]
19. Gorawara-Bhat R, Cook MA. Eye contact in patient-centered communication. Patient education and counseling. 2011;82(3):442-7. [DOI:10.1016/j.pec.2010.12.002] [PMID]
20. Ledford CJ, Cafferty LA, Russell TC. The influence of health literacy and patient activation on patient information seeking and sharing. Journal of health communication. 2015;20(sup2):77-82. [DOI:10.1080/10810730.2015.1066466] [PMID]
21. Makkar N, Jain K, Siddharth V, Sarkar S. Patient Involvement in Decision-Making: An Important Parameter for Better Patient Experience-An Observational Study (STROBE Compliant). Journal of patient experience. 2019;6(3):231-7. [DOI:10.1177/2374373518790043] [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.