logo
دوره 9، شماره 1 - ( 1398 )                   جلد 9 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaee A, Taheri H, Karimi G A. Satisfaction of Patients with Nutritional Status in Police Hospitals. J Police Med 2020; 9 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-809-fa.html
آقایی اصغر، طاهری حسین، کریمی قدرت اله. رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا. نشریه طب انتظامی. 1398; 9 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-809-fa.html


1- گروه آماد و پشتیبانی، دانشکده دافوس، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران ، aghaee_1340@yahoo.com
2- گروه تربیت‌بدنی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
3- گروه آماد و پشتیبانی، دانشکده دافوس، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده:   (2639 مشاهده)

اهداف: تغذیه سالم و مناسب ضامن سلامتی و بهبودی روند بیماری فرد بیمار است و هرگونه کوتاهی در زمینه تهیه و توزیع آن ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی‌که بیمار، مشتری اصلی خدمات در بیمارستان است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌ها، رضایت بیماران است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا بود.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در کلیه بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های نیروی انتظامی در نیمه اول بهمن‌ماه ۱۳۹۷ که حداقل به مدت یک هفته در این بیمارستان‌ها بستری بودند، انجام شد. بر اساس جدول مورگان ۱۳۶ نفر از آنها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی و همچنین پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای‌ با مقیاس طیف لیکرت شامل ۲۰ گویه در چهار مؤلفه کمیت و کیفیت طبخ و همچنین کمیت و کیفیت توزیع استفاده شد.تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کلموگروف- اسمیرنوف، t تک‌نمونه‌ای، فریدمن و همچنین آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه رضایتمدی بیماران در قالب نرم‌افزار SPSS ۲۲ انجام شد.

یافته‌ها: نتایج آزمون t تک‌نمونه‌ای نشان داد که فرضیه رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های ناجا با میانگین ۹۰/۳ و سطح معناداری ۰۰/۰ تایید شد. رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه برای همه بیمارستان‌ها نیز به‌طور جداگانه بررسی شد و نتیجه نهایی در سطح مطلوب گزارش شد اما بین میانگین رضایت‌مندی بیماران از وضعیت تغذیه بیمارستان‌ها تفاوت معناداری وجود داشت (۰۴۲/۰=p). نتایج نشان داد که رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) با میانگین ۲/۴ به‌طور معناداری از سایر بیمارستان‌ها به‌استثنای بیمارستان‌های امام سجاد (ع) (با میانگین ۸/۴) و حضرت سیدالشهدا (ع) (با میانگین ۹/۳) مطلوب‌تر بود (۰۵/۰>p). همچنین رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان امام سجاد (ع) نیز به‌طور معناداری از بیمارستان‌های ایران (با میانگین ۷۱/۳) و الغدیر (با میانگین ۷۵/۳) بهتر بود (۰۵/۰>p) و وضعیت تغذیه سایر بیمارستان‌ها تفاوت معناداری نداشتند (۰۵/۰<p). نتایج آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب کمیت طبخ، کمیت توزیع، کیفیت توزیع و کیفیت طبخ دارای بیشترین سطح رضایتمندی از منظر بیماران بودند.

نتیجه‌گیری: میزان رضایتمندی بیماران از کمیت و کیفیت طبخ و توزیع غذا در بیمارستان‌های ناجا در سطح مطلوب است اما میزان رضایت از کیفیت طبخ و توزیع نسبت به کمیت آنها در سطح پایین‌تری قرار دارد.

متن کامل [PDF 1104 kb]   (536 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: بهداشت انتظامی
دریافت: 1398/3/2 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.