دوره 5، شماره 4 - ( ویژه نامه 1395 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 250-239 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzin Manesh H, Ahmadi Tahhur Soltani 2 M, Rezaie A. The Effect of Life Skills Training on Mental Health and Locus of Control in Hamadan Police Special Unit Staff in 2015 . J Police Med. 2017; 5 (4) :239-250
URL: http://jpmed.ir/article-1-544-fa.html
برزین‎منش حمید، احمدی‎طهورسلطانی محسن، رضایی احمد. تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت‎روان و منبع کنترل کارکنان یگان ویژه انتظامی استان همدان در سال 1394 . نشریه طب انتظامی. 1395; 5 (4) :250-239

URL: http://jpmed.ir/article-1-544-fa.html


1- کدانشجوی کارشناسی ارشد، روان‎شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، ایران.
2- استادیار، گروه روان‎شناسی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکترای اندازه‌گیری و سنجش، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (2354 مشاهده)

مقدمه: انسان جهت رسیدن به رشد و پیشرفت در جنبه‌های گوناگون می‌‌بایست از توانایی لازم جهت مقابله با موقعیت‌های دشوار زندگی برخوردار باشد. به‌این‌ترتیب برخورداری از مهارت‌های زندگی و به‌کارگیری آن جهت دستیابی به رشد و کمال می‌تواند بسیاری از مشکلات،‌ ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها را رفع نماید و در عوض یک زندگی بانشاط، پرتلاش، روبه‌پیشرفت و کمال،‌ مفید و سازنده را به ارمغان آورد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به‎بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت‎روان و منبع کنترل کارکنان یگان ویژه استان همدان پرداخته است. در این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیرآموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت‎روان و منبع کنترل از طرح پیش‌آزمون ‎و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گردید. به‎همین منظوراز بین 140 نفر ازکارکنان 30 نفرکه بالاترین نمرات را از پیش‌آزمون (پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه منبع کنترل) به‎دست آوردند، انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند که هرگروه شامل 15 نفر بود.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت‎روان و منبع کنترل افراد تأثیر به‎سزایی دارد به‌نحوی‌که در ارزیابی نهایی از دوره آموزشی، اکثر آزمودنی‌ها، برخورداری از مهارت‌های زندگی را برای همه افراد مفید و لازم قلمداد نمودند. مقیاس‌های A (نشانگان جسمانی) B (نشانگان اضطرابی) و D (نشانگان افسردگی) و نمره کل با 99 درصد اطمینان معنادار بودند و مقیاس C (نارسا کنش‎وری اجتماعی) معنادار نشد.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‎های تحقیق پیشنهاد می‎شود مهارت‎های زندگی در بین کارکنان نیروی‎انتظامی آموزش و تقویت شود.

متن کامل [PDF 771 kb]   (673 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل |
دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1395/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.