logo
دوره 6، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 6 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri Damirchi E, Asadi Shishegaran S, Esmaeili ghazivaloii F. Effectiveness of Social-emotional Skills Program on Anger Control and Social Problem-solving in Adolescent’s whit Drug Dependency. J Police Med 2017; 6 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-502-fa.html
صدری دمیرچی اسماعیل، اسدی شیشه گران سارا، اسماعیلی قاضی‌ولویی فریبا. اثربخشی آموزش برنامه مهارت‌های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد. نشریه طب انتظامی. 1396; 6 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-502-fa.html


1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، araz_sadri@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (2871 مشاهده)

مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه مهارت‌های هیجانی- اجتماعی بر  کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد در سال 1394 در تبریز انجام گردید.

مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلّیه نوجوانان وابسته به مواد کانون‌اصلاح و تربیت شهر تبریز تشکیل می‌دادند که از میان آنها 28 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (14) و گروه کنترل (14) به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 12 جلسه  مهارت‌های اجتماعی- هیجانی یک ساعته ‏آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی، کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده را در گروه آزمایش و پس‌آزمون به طور معناداری افزایش و توانایی حل مسئله ناکارآمد را کاهش داده است.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت که آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی در افزایش کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده و کاهش توانایی حل مسئله ناکارآمد موثر می‌باشد.

متن کامل [PDF 901 kb]   (2389 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل |
دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1396/1/16 | انتشار: 1396/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.