نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: فرسودگی شغلی مشکل قابلتوجهی در حرفه پرستاری است لذا انجام مداخلات رواندرمانی در این گروه شغلی میتواند مفید واقع شود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی شغلی پرستاران میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه جامعه آماری شامل 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا تهران بود که از دو گروه آزمایش و کنترل به تعداد 15 نفر در هر گروه استفاده شد. روش کار از نوع کارآزمایی بالینی بود. پس از بررسی دو مؤلفه فرسودگی شغلی و اجتناب تجربهای بهوسیله پرسشنامههای مربوطه، هشت جلسه مداخله 1/5 ساعت برگزار شد. پرسشنامهها در سه مرحله پیشآزمون پسآزمون و پیگیری سهماهه توسط کلیه شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بهصورت معناداری باعث کاهش میزان فرسودگی شغلی و اجتناب تجربهای، در مقایسه با گروه کنترل، شد (0/05 < (P.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که درمان پذیرش و تعهد بر کاهش میزان فرسودگی شغلی و اجتناب تجربهای پرستاران مؤثر میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |