logo
دوره 6، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 6 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

monajem A, ebrahimi M S. The Relationship between Metacognitive Beliefs and Practice Mindfulness and Acceptances and Commitment with General Health in Students. J Police Med 2017; 6 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-409-fa.html
منجم عارفه، ابراهیمی مرضیه سادات. رابطه باورهای فراشناخت و ذهن آگاهی و پذیرش و عمل با سلامت عمومی دانشجویان. نشریه طب انتظامی. 1396; 6 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-409-fa.html


1- مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (4374 مشاهده)

مقدمه: با توجه به ضرورت توجه به سلامت روان نوجوانان و دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان کشور، پژوهش حاضر به‌منظور پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی اجرا شد.

مواد و روش‌ها: تعداد 300 نفر (176 دختر و 124 پسر)، از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان قم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از بین سه دانشکده دانشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سلامت عمومی (GHQ-28) و فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) و پرسشنامه پذیرش و تعهد نسخه دوم (AAQ-II) و پرسشنامه ذهن آگاهی (FFMQ) پاسخ دادند که داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پیش‌بینی سلامت روانی دانشجویان بر اساس باورهای فراشناخت و ذهن‌آگاهی و اجتناب از تجارب هیجانی، در مورد اجتناب از تجارب هیجانی و باورهای فراشناخت معنادار است که در این میان می‌توان به اهمیت بیشتر اجتناب از تجارب هیجانی در رابطه با سلامت عمومی دانشجویان نسبت به سایر متغیرها پیبرد.

نتیجه‌گیری: باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی و ذهن آگاهی از عوامل موثر در وضعیت سلامت روانی هستند و می‌توان با تغییر فراشناخت‌ها و اجتناب تجربی که شیوه‌های ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد می‌کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می‌گردند و بالا بردن ذهن آگاهی به بهبود سلامت روانی و عمومی دانشجویان کمک کرد.

متن کامل [PDF 830 kb]   (2087 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل |
دریافت: 1394/10/26 | پذیرش: 1395/6/9 | انتشار: 1396/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.