نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: در سالیان اخیر بهعلت نوسانات شدید محیطی در حوزه بهداشت و درمان استفاده بهینه از هوش سازمانی و بهبود مستمر کیفیت خدمات بهعنوان ضرورتی جهت ادامه حیات و رشد و تعالی مؤسسات بهداشتی درمانی مطرح گردیده است. در این تحقیق به بررسی رابطه شاخصهای هوش سازمانی با کیفیت خدمات دریکی از بیمارستانهای نظامی شهر تهران پرداخته میشود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از جنبه پردازش اطلاعات توصیفی دارای همبستگی میباشد. جهت انجام پژوهش 136 نفر از کارکنان علاقهمند به مشارکت دریکی از بیمارستانهای نظامی شهر تهران به روش طبقهای ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت و پرسشنامه تعدیلشده کیفیت خدمات سرکوال میباشد. پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماریT یکطرفه، پیرسون و فریدمن در سطح معنیداری 0/01 و در نرمافزارSPSS تحلیل گردید.
یافتهها: بین هوش سازمانی و کیفیت خدمات همبستگی مستقیم و رابطه آماری معناداری وجود دارد. همچنین هوش سازمانی و کیفیت خدمات در بیمارستان هدف در حد قابل قبولی ارزیابی میگردد. نتایج آزمون فریدمن نیز حاکی از آن است که مؤلفه جرئت و شهامت بیشترین و مؤلفه تمایل به تغییر کمترین تأثیر را بر روی هوش سازمانی دارند.
نتیجهگیری: استفاده بهینه از ظرفیتهای هوش سازمانی و تمرکز بر بهبود مستمر کیفیت خدمات در کسب مزیت رقابتی پایدار و جلب رضایت مراجعهکنندگان نقش مؤثری ایفا مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |