logo
دوره 3، شماره 1 - ( 1393 )                   جلد 3 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadian M, Hajare A, Mohammadian Hafshejani3 A. Incidence Trends of Injury and Mortality from Traffic Accidents in Urban and Suburban Areas of Isfahan Province during 2002-2010. J Police Med 2014; 3 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-270-fa.html
محمدیان مهدی، حجاری ابوالفضل، محمدیان هفشجانی عبدالله. بررسی روند بروز تصادفات منجر به مرگ و میر و مصدومیت در مناطق درون شهری و برون شهری استان اصفهان در طی سال‎های 1389-1381. نشریه طب انتظامی. 1393; 3 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-270-fa.html


1- کارشناسی ارشد، اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد، آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشجوی دکتری، اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، a_mohamadii@yahoo.com
چکیده:   (7763 مشاهده)

مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی روند میزان بروز سالیانه آسیب‎ها و مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی درمناطق شهری و برون شهری استان اصفهان انجام شده است. مواد و روش‎ها‌: این مطالعه ازنوع توصیفی و مقطعی- تحلیلی می‎باشد، که با استفاد از داده‎های مرکز ملی آمار بر پایه اطلاعات فرماندهی نیروی انتظامی (پلیس راهور) و دادهای حاصل از برنامه ملی ثبت سوانح و حوادث انجام شده است. میزان بروز آسیب و مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی، برای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت براساس منطقه رخداد سانحه محاسبه شده است. یافته‎ها: بطور کلی ۱۲۸۴۷۷ نفر در طی دوره مطالعه در اثر سوانح ترافیکی در استان اصفهان مصدوم شدند، که از این تعداد ‌۶۳۹۲ نفر (۵%) فوت نمودند، همچنین ۹۹۴۶۳ مورد (۷۷/۴%) از مصدومیت‎ها در مناطق درون شهری و ۲۹۰۱۴ مورد (۲۲/۶%) در مناطق برون شهری رخ داده است. روند میزان رخداد مرگ ومیر در طی دوره مطالعه صعودی می‎باشد، به گونه‎ای که از ۴/۹ تا ۲۶/۵۸ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت می‎باشد. در این مطالعه ۴۷/۷% از سوانح ترافیکی در موتورسیکلت سواران، ۳۴/۲% در خودروسواران و ۱۸/۴% در عابرین پیاده رخ داده است. نتیجه گیری: در استان اصفهان در طی سال‎های ۱۳۸۹– ۱۳۸۱ روند رخداد سوانح ترافیکی، مرگ و میر‎ها و آسیب‎ها صعودی می‎باشد. مناطق درون شهری نسبت بیشتری از تصادفات و آسیب‎ها و مناطق برون شهری نسبت بیشتری از مرگ و میرها را در بر می‎گیرند، در مناطق درون شهری بیشتر مرگ و میر‌ها در عابرین پیاده رخ می‎دهد. موتور سیکلت بیشترین عامل سوانح ترافیکی می‎باشد.

متن کامل [PDF 498 kb]   (1534 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب ترافیک
دریافت: 1393/3/5 | پذیرش: 1393/6/13 | انتشار: 1393/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.