نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیشبینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان دوره متوسطه بود.
مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری، کلیه دانش آموزان پسر شهر تبریز بود که تعداد 160 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای هویت، اقتدار والدین، شیوههای مقابلهای و آمادگی به اعتیاد پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش همزمان) استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آمادگی به اعتیاد با سبک هویت سردرگم- اجتنابی (0/48 = r، 0/01 P<)، فرزندپروری سهل گیرانه (0/36 = r، 0/01 P<) و راهبرد هیجان مدار (0/29 = r، 0/05 P<) رابطه مثبت معنیدار و با سبک هویت اطلاعاتی (0/29- = r، 0/05 P<)، تعهد (0/28- = r، 0/05 P<) و راهبرد مسئله مدار (0/33- = r، 0/01 P<) رابطه منفی معنیدار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای میتوانند بهصورت ترکیبی 36 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای نقش مهمی در پیشبینی آمادگی به اعتیاد دارند؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که با آموزش این مهارتها به نوجوانان و والدین آنها از این معضل خانمانسوز جلوگیری کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |