نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: هدف نهایی بیمارستانها بهبود ایمنی بیمار بوده و این کار نیازمند تغییرات اساسی در فرآیندها و فرهنگ مثبت سازمانی است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار از نظر کارکنان با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستانهای منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی بود که در بیمارستانهای منتخب نظامی در شهر تهران به انجام رسید. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 125 نفر ازکارکنان و 125 نفر از بیماران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تشکیل دادند. روش جمعآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد HSOPSC به عنوان ابزار استاندارد سنجش فرهنگ ایمنی بیمار و پرسشنامه استاندارد CAHPSHS برای سنجش ادراک بیماران از کیفیت بود. از آمار توصیفی و آزمون همبستگی جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: 60/81% از کارکنان را زنان و 39/18% را مردان تشکیل دادند. میانگین امتیاز در ابعاد ادراک کلی از ایمنی 14/28، اقدامات و انتظارات مدیر در راستای ارتقاء ایمنی 12/52، کار تیمی درون بخشها 15/33، شفافیت ارتباطات 10/34 پاسخ غیر تنبیهی به خطاها 8/98، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار 10/6 و جابجایی و انتقال اطلاعات بیمار 11/65 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که علیرغم وجود همبستگی مثبت بین امتیاز کلی ایمنی بیماران از دیدگاه کارکنان وامتیاز کلی ادراک بیماران از کیفیت مراقبت دریافتی (0/1= r)، این رابطه از نظر آماری معنادار نبود (0/13= P). نتیجهگیری: با بالا رفتن فرهنگ ایمنی بیمار، نمیتوان انتظار داشت که بیماران درک بهتری از کیفیت خدمات داشته باشند زیرا کیفیت خدمات درمانی متأثر از عوامل متعدد دیگری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |