logo
دوره 3، شماره 1 - ( 1393 )                   جلد 3 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaboli R, Hasani M, Khalagi K, Bahadori M K, Shirzad H. The Relationship between Patient's Safety Culture and Patients' Perception of Healthcare Quality in Military Hospitals in 2013. J Police Med 2014; 3 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-239-fa.html
زابلی روح اله، حسنی مهدی، خلجی کاظم، بهادری محمد کریم، شیرزاد هادی. ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستان‎های نظامی منتخب در سال 1392. نشریه طب انتظامی. 1393; 3 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-239-fa.html


1- استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا، تهران، ایران ، mahdihasani58@yahoo.com
3- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
4- استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
5- استادیار، گروه مدیریت فن‎آوری، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (11560 مشاهده)

مقدمه: هدف نهایی بیمارستان‎ها بهبود ایمنی بیمار بوده و این کار نیازمند تغییرات اساسی در فرآیندها و فرهنگ مثبت سازمانی است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار از نظر کارکنان با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستان‎های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‎ها: این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی بود که در بیمارستان‎های منتخب نظامی در شهر تهران به انجام رسید. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 125 نفر ازکارکنان و 125 نفر از بیماران با روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای تشکیل دادند. روش جمع‎آوری داده‎ها دو پرسش‎نامه استاندارد HSOPSC به عنوان ابزار استاندارد سنجش فرهنگ ایمنی بیمار و پرسش‎نامه استاندارد CAHPSHS برای سنجش ادراک بیماران از کیفیت بود. از آمار توصیفی و آزمون همبستگی جهت تحلیل داده‎ها استفاده شد. یافته‎ها: 60/81% از کارکنان را زنان و 39/18% را مردان تشکیل دادند. میانگین امتیاز در ابعاد ادراک کلی از ایمنی 14/28، اقدامات و انتظارات مدیر در راستای ارتقاء ایمنی 12/52، کار تیمی درون بخش‎ها 15/33، شفافیت ارتباطات 10/34 پاسخ غیر تنبیهی به خطاها 8/98، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار 10/6 و جابجایی و انتقال اطلاعات بیمار 11/65 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که علی‎رغم وجود همبستگی مثبت بین امتیاز کلی ایمنی بیماران از دیدگاه کارکنان وامتیاز کلی ادراک بیماران از کیفیت مراقبت دریافتی (0/1= r)، این رابطه از نظر آماری معنادار نبود (0/13= P). نتیجه‎گیری: با بالا رفتن فرهنگ ایمنی بیمار، نمی‎توان انتظار داشت که بیماران درک بهتری از کیفیت خدمات داشته باشند زیرا کیفیت خدمات درمانی متأثر از عوامل متعدد دیگری است.

متن کامل [PDF 555 kb]   (2509 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب بحران
دریافت: 1392/11/21 | پذیرش: 1393/6/13 | انتشار: 1393/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.