نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: همایندی اختلالات اضطرابی و ماهیت پیچیده اختلال استرس پس از سانحه، بررسی و بهکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین»اثربخشی آموزش مولفههای فراشناختی برکاهش نشانگان« این اختلال بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون-پسآزمون و با گروه کنترل اجرا شد. بدین منظور از بین کلیه جانبازان اعصاب و روان (25% تا 40%) آذربایجان غربی تعداد40 نفر، با تشخیصPTSD به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون، 8 جلسه درمان فراشناختی »ولز« را تجربه کردند و گروه کنترل تنها پیگیری شدند. آزمون میسیسیپی به عنوان ابزار تشخیص، آزمون چک لیست PCL و آزمون فراشناخت ولز، به عنوان ابزارهای ارزشیابی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به کار گرفته شد و نتایج ثبت گردید. یافتهها: دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج آن نشان داد، بین میانگین نمرات مولفههای فراشناختی گروه ازمایش و کنترل در پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (0/01P<) همچنین گروه آزمایش در نمره کل نشانگان استرس پس از سانحه کاهش معنیداری نسبت به گروه کنترل در پسآزمون و پیگیری نشان دادند (0/05P<). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مولفههای فراشناختی درجانبازان مبتلا به (PTSD) مختل است. و به کارگیری الگوی فراشناختی »ولز« در کاهش نشانگان عمومی آنها موثر میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |