logo
دوره 13، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 13 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.TEB.POLICE.REC.1402.059

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khanjani S, karsazi H. The Necessity of Cognitive Screening and Evaluation for Elderly Drivers in License Renewal: A Letter to the Editor. J Police Med 2024; 13 (1) : e17
URL: http://jpmed.ir/article-1-1278-fa.html
خانجانی سجاد، کارسازی حسین. لزوم غربالگری و ارزیابی شناختی رانندگان سالمند در تمدید گواهینامه رانندگی ؛ نامه به سردبیر. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-1278-fa.html


1- مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس
2- دانشگاه تهران ، hosseinkarsazi@gmail.com
چکیده:   (233 مشاهده)
این مقاله به بررسی اهمیت غربالگری و ارزیابی شناختی رانندگان سالمند در فرآیند تمدید گواهینامه رانندگی می‌پردازد. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در ایران و جهان، ایمنی رانندگی این گروه به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است، زیرا کاهش طبیعی توانایی‌های شناختی با افزایش سن می‌تواند بر عملکرد رانندگی تأثیر منفی بگذارد. در این راستا، بسیاری از کشورها با اجرای معاینات اجباری و صدور گواهینامه‌های مشروط به این مسئله پرداخته‌اند، اما در ایران هنوز سیستم‌ نظامندی برای غربالگری شناختی سالمندان وجود ندارد. یافته های مطالعات مختلف نشان می دهد که 1) کاهش توانمندی‌های شناختی بخصوص سرعت پردازش، توجه انتخابی، برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری شناختی، بیشترین ارتباط را با تخلفات رانندگی سالمندان دارد، 2) ارزیابی شناختی منظم می‌تواند به کاهش تصادفات و بهبود ایمنی رانندگی کمک کند، 3) بومی‌سازی روش‌های غربالگری شناختی و انجام مطالعات ملی برای تطبیق این روش‌ها با شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران امری ضروری است و در نهایت 4) توسعه گزینه‌های حمل‌ونقل جایگزین برای سالمندانی که دیگر قادر به رانندگی ایمن نیستند، با حفظ استقلال آنها به ایمنی جامعه کمک خواهد کرد.

 
شماره‌ی مقاله: e17
     
نوع مقاله: نامه به سردبير | موضوع مقاله: روان‌شناسی انتظامی
دریافت: 1403/8/4 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار: 1403/1/26
* نشانی نویسنده مسئول: تهران – بزرگراه جلال آل احمد، خیابان کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.