دوره 11، شماره 1 - ( 10-1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 348-341 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Rahnmo S, Seraji F, Sharifi Rahnmo M, Nouri E, Fathi A. Focal Analysis of the relation between the components of mobile addiction and the rate of young people high-risk driving behaviors. J Police Med. 2021; 11 (1) :341-348
URL: http://jpmed.ir/article-1-1023-fa.html
شریفی رهنمو سعید، سراجی فرهاد، شریفی رهنمو مجید، نوری ابراهیم، فتحی آیت‌اله. تحلیل کانونی رابطه مؤلفه‌های اعتیاد موبایلی با میزان رفتارهای پرخطر رانندگی جوانان. نشریه طب انتظامی. 1400; 11 (1) :348-341

URL: http://jpmed.ir/article-1-1023-fa.html


1- گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران
چکیده:   (54 مشاهده)
اهداف: مطالعات اپیدمیولوژیکی و ارتباطی نشان می‌دهند، استفاده از موبایل می‌تواند یکی از عوامل مهم در حواس‌پرتی رانندگان باشد و همین مسئله سبب افزایش تصادفات جدی حین رانندگی شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کانونی رابطه مؤلفه‌های اعتیاد موبایلی با میزان رفتارهای پرخطر رانندگی جوانان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد همدان در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. 384 نفر از طریق فراخوان اینترنتی به صورت داوطلبانه و آنلاین در پژوهش حاضر شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اعتیاد به تلفن همراه و پرسش‌نامه خطرپذیری ایرانی استفاده شد. روایی محتوایی پرسش‌نامه‌های مورد استفاده تأیید شد و آلفای کرونباخ آنها نیز به ترتیب 87/0 و 89/0 به‌دست آمد. ابزارهای پژوهش در سایت پرس‌لاین طراحی و لینک آن در گروه‌های مجازی قرار داده شد تا دانشجویانی که حداقل از دو سال گذشته گواهینامه رانندگی داشتند، در پژوهش شرکت کنند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون همبستگی کانونیک و رگرسیون چندگانه در محیط نرم‌افزار SPSS 23 استفاده شد.
یافته‌ها: 47 درصد از نمونه‌ها (181 نفر) مرد و 53 درصد (203 نفر) زن با میانگین سنی 8/04±25/41 سال بودند. میانگین نمرات اعتیاد موبایلی شرکت‌کنندگان 11/38±40/23 به‌دست‌ آمد. همچنین میانگین رفتارهای پرخطر نیز 20/84±93/05 به‌دست آمد. بین مؤلفه‌های اعتیاد موبایلی با مؤلفه‌های رانندگی پرخطر رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت (0/01>p) و با آگاهی از متغیر کانونی اعتیاد موبایلی، 5/12 درصد از تغییرات متغیر کانونی رانندگی پرخطر قابل پیش‌بینی بود. بارهای کانونی نشان داد که در تشکیل متغیرهای پیش‌بین، بیشترین سهم مربوط به احساس اضطراب و کمبود (0/928) و در متغیر ملاک بیش‌ترین سهم مربوط به گرایش به سرعت (0/893) بود.
نتیجه‌گیری: استفاده اعتیادگونه از موبایل روابطی را برای افراد به وجود می‌آورد که نتیجه آن رویارویی با رفتارهای خطرآفرین است. بنابراین می‌توان گفت شرایطی که فرد، اعتیاد به موبایل دارد، احساس اجبار در چک کردن آن در موقعیت‌های مختلف خواهد داشت این موقعیت‌ها ممکن است در مواقع رانندگی و در مکان‌هایی که استفاده از موبایل ممنوع است باشد که نوعی قانون‌گریزی و پیامد آسیب‌زا خواهد داشت.
متن کامل [PDF 435 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب ترافیک
دریافت: 1400/2/30 | پذیرش: 1400/7/27 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.