logo
دوره 10، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 10 شماره 2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajeamiri A, Nadjafi-Semnani A. Evaluation and analysis of short-term self and buddy aid training program of Iranian law enforcement force (NAJA). J Police Med 2021; 10 (2)
URL: http://jpmed.ir/article-1-836-fa.html
خواجه امیری علیرضا، نجفی سمنانی علی. ارزیابی و تحلیل عوامل موثر بر انتقال آموزش در دوره‌ تخصصی کوتاه‌مدت بازآموزی خودامدادی و دگرامدادی در نیروی انتظامی (ناجا). نشریه طب انتظامی. 1400; 10 (2)

URL: http://jpmed.ir/article-1-836-fa.html


1- استادیار، دکترای داروسازی و متخصص سم‌شناسی، گروه پزشکی و تشخیص هویت، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا ، sirius.ali@gmail.com
چکیده:   (1220 مشاهده)

اهداف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر بر انتقال آموزش در دوره تخصصی کوتاه‌مدت بازآموزی خودامدادی و دگرامدادی در نیروی انتظامی و تحلیل آن بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در دو فاز کمّی و کیفی انجام شد. برای بخش کمّی، با در نظر گرفتن جامعه آماری، تعداد 384 نفر از افسران به طور تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 51 سوالی انتقال آموزش هالتون جمع‌آوری شد. قسمت کیفی با روش پدیدارشناسی برای مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته که از 11 نفر از مسئولان و صاحب‌نظران آموزش دوره‌های امدادی در ناجا که تا اشباع داده‌ها انتخاب شدند، انجام شد. تحلیل کمّی از طریق نرم‌افزار SPSS-18 و تحلیل داده‌های کیفی به شیوه تحلیل محتوای کیفی و تفسیری بر اساس مدل هایدگر انجام گرفت.
یافته‌ها: درمجموع 100 بیمار با میانگین سنی 7/16±1/43 سال در مطالعه شرکت کردند که 51 درصد مرد بودند. نگرش بیماران با دستورالعمل موردنظر در بخش کمّی تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش، نتایج نشان داد که عوامل سازمانی (42/0±80/2) و پس از آن عوامل آموزشی (76/0±76/2) و عوامل فردی (5/0±42/2) به ترتیب در انتقال آموزش تأثیر داشت. در تحلیل داده‌های کیفی سه محور اصلی شامل موارد مرتبط با مدیریت، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی، موارد مرتبط با فراگیران و پرسنل سازمان و موارد مرتبط با سیستم آموزشی در حال اجرا و مدرسین شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاضر به نظر می‌رسد، عوامل سه‌گانه مرتبط با آموزش امداد شامل مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها و فراگیران و مدرسان بطور مکمل می‌تواند اثربخشی آموزشی را تضمین نماید، لذا لازم است در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی این عوامل مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 1058 kb]   (1447 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب بحران
دریافت: 1398/6/23 | پذیرش: 1400/1/2 | انتشار: 1400/1/2

فهرست منابع
1. De Lorenzo RA, Abbott CA. Effect of a focused and directed continuing education program on prehospital skill maintenance in key resuscitation areas. The Journal of emergency medicine. 2007;33(3):293-7. [DOI:10.1016/j.jemermed.2007.02.060] [PMID]
2. Woods Jr BJ. Tactical Medicine: An Examination of Medical Training in Law Enforcement. 2015.
3. Cannon M. Law enforcement and the long gun: do we need a new face in the fight? The Journal of emergency medicine. 2013;45(5):710-3. [DOI:10.1016/j.jemermed.2013.01.026] [PMID]
4. Alonso-Serra HM, Delbridge TR, Auble TE, Mosesso VN, Davis EA. Law enforcement agencies and out-of-hospital emergency care. Annals of emergency medicine. 1997;29(4):497-503. [DOI:10.1016/S0196-0644(97)70223-3]
5. De Lorenzo RA. How shall we train? Military medicine. 2005;170(10):824-30. [DOI:10.7205/MILMED.170.10.824] [PMID]
6. Sohn VY, Miller JP, Koeller CA, Gibson SO, Azarow KS, Myers JB, et al. From the combat medic to the forward surgical team: the Madigan model for improving trauma readiness of brigade combat teams fighting the Global War on Terror. Journal of Surgical Research. 2007;138(1):25-31. [DOI:10.1016/j.jss.2006.09.006] [PMID]
7. DeBakey ME. History, the torch that illuminates: lessons from military medicine. Military medicine. 1996;161(12):711-6. [DOI:10.1093/milmed/161.12.711] [PMID]
8. Wiles J. Leading Curriculum Development: SAGE Publications; 2009.
9. Maalouf W. Planning for Effective Training: A Guide to Curriculum Development. Rome (IT): The United Nations. 1993.
10. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F. Comparative study: curriculum of undergraduate medical education in Iran and in a selected number of the world's renowned medical schools. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(7):819-31.
11. KAVIANI R, AZIZI A, MAKINEJAD A, KAHVAND M. COMPARISON OF PRACTICAL-THEORY TEACHING METHOD WITH THEORY-PRACTICAL METHOD ON LEARNING AND STUDENT SATISFACTION IN DENTAL ANATOMY. 2013.
12. Sandow PL, Jones AC, Peek CW, Courts FJ, Watson RE. Correlation of admission criteria with dental school performance and attrition. Journal of dental education. 2002;66(3):385-92. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2002.66.3.tb03517.x] [PMID]
13. Kirkpatrick DL, Kirkpatrick JD. Evaluating Training Programs: The Four Levels: Berrett-Koehler; 2006.
14. Alliger GM, Tannenbaum SI, Bennett Jr W, Traver H, Shotland A. A meta‐analysis of the relations among training criteria. Personnel psychology. 1997;50(2):341-58. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1997.tb00911.x]
15. Holton III EF, Bates RA, Ruona WE. Development of a generalized learning transfer system inventory. Human resource development quarterly. 2000;11(4):333-60. https://doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4<333::AID-HRDQ2>3.0.CO;2-P [DOI:10.1002/1532-1096(200024)11:43.0.CO;2-P]
16. Yamkovenko BV, Holton III E, Bates RA. The Learning Transfer System Inventory (LTSI) in Ukraine: The cross-cultural validation of the instrument. Journal of European Industrial Training. 2007;31(5):377-401. [DOI:10.1108/03090590710756819]
17. Holton III EF, Chen HC, Naquin SS. An examination of learning transfer system characteristics across organizational settings. Human Resource Development Quarterly. 2003;14(4):459-82. [DOI:10.1002/hrdq.1079]
18. Mohammadi M, NaseriJahromi R, Mokhtari Z, Rasekh Jahromi A, Abedi A, NaseriJahromi R. An Evaluation of Effective Factors in Learning Transfer of Nursing On-the-Job Training Courses in Work-Environment Based on Holton's Transfer Model. Journal of Medical Education Development. 2016;9(23):83-9.
19. Farhad S, Jafari P. Training Transfer Model for Enhancement of Effectiveness and Development of Human Resources in Tehran oil Refinery Company. Human Resource Management in Oil Industry. 2016;7(28):81-102.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.