logo
دوره 5، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 5 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khara A. Descriptive Analysis of Medical Malpractice Complaints from General Surgeons in Tehran 2012 – 2013; a Short Report. J Police Med 2016; 5 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-480-fa.html
خارا افشین. بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92؛ یک گزارش کوتاه. نشریه طب انتظامی. 1395; 5 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-480-fa.html


پزشک عمومی، اداره تشخیص هویت ناجا، تهران، ایران.
چکیده:   (3000 مشاهده)

مقدمه: از مهم‌ترین مشکلات پزشکان مسئله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی است که در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی یافته و در این میان در رشته جراحی عمومی به دلیل وجود روش‌های عملی فراوان و اقدامات درمانی پرخطر احتمال وقوع قصور بیشتر گردیده است. همچنین از مهم‌ترین عوامل مؤثر در محکومیت جراحان عمومی، وابستگی انجام صحیح اقدامات جراحی به میزان تجربه و مهارت جراح، افزایش جمعیت بیماران، افزایش تعداد پزشکان و جراحی‌ها، دخالت جراحان عمومی در جراحی‌های زیبایی ازجمله جراحی‌های مرتبط با جراحی پلاستیک و همچنین افزایش نرخ دیه و آگاهی جامعه می‌باشد. این تحقیق با هدف شناسایی دلایل شکایت از جراحان و مشخص نمودن نوع قصور مربوطه انجام گردید.

مواد و روش‌ها: 205 پرونده شکایت از جراحان عمومی که در سال‌های 91 و 8 ماهه اول 92 (20 ماه) در اداره کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان تهران مطرح‌شده بررسی گردیده و اطلاعات مربوط به آن دریک چک‌لیست وارد و سپس ازنظر آماری نرم‌افزار SPSS بر اساس اهداف پژوهش خلاصه بندی و گزارش شدند.

یافته‌ها: در طی سال 91 و 8 ماهه اول 92 تعداد 1902 مورد پرونده شکایت از پزشکان مطرح شده که در 205 مورد (77/1 درصد) جراحان عمومی درگیر بوده‌اند. از این 205 مورد پرونده شکایت از قصور جراحان عمومی، در 137 مورد (66/8 درصد) قصور پزشکی تأیید شد؛ که بیشترین میزان قصور پزشکی به ترتیب نوع عبارت‌ بودند از عدم مهارت، بی‌مبالاتی و بی‌احتیاطی. از 205 مورد 91 نفر (44/4 درصد) عضو هیئت‌علمی و 114 نفر (55/6 درصد) غیرهیئت‌علمی بوده‌اند. 119 مورد (58 درصد) از شکایات مربوط به مراکز خصوصی، 75 مورد (36/6 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دولتی غیردانشگاهی و 11 مورد (5/4 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دانشگاهی بوده است.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌آید عدم دخالت جراحان عمومی در سایر رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ازجمله گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک، افزایش دانش و مهارت‌های علمی و فنی جراحان، توجیه مناسب بیماران نسبت به عوارض احتمالی در کاهش شکایت و عدم محکومیت جراحان عمومی نقش چشمگیری داراست.

 

متن کامل [PDF 497 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1395/1/10 | پذیرش: 1395/1/10 | انتشار: 1395/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.