دوره 13، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 13 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 1403.140 IR.IAU.TABRIZ.REC

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

fathi A. Investigating the effectiveness of reducing stress based on cognitive and behavioral methods on job stress, dimensions of quality of work life and fatigue components in nurses. J Police Med 2024; 13 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html
فتحی آیت اله. بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوه شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعادکیفیت زندگی کاری و مولفه های خستگی در پرستاران. نشریه طب انتظامی. 1403; 13 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-1290-fa.html


، a.fathi64@gmail.com
چکیده:   (18 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف:این پژوهش با هدف بررسی  بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر شیوه شناختی و رفتاری بر استرس شغلی، ابعادکیفیت زندگی کاری و مولفه های خستگی در پرستاران انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی  با   طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) است.  جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان شهید محلاتی می باشند. از بین پرستاران شاغل در بیمارستان ، 30 نفر که معیارهای ورود به پژوهش را دارا باشند، به روش در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خستگی مزمن چالدر و همکاران (1993)، پرسشنامه استرس شغلی، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و مداخله مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری برطبق الگوی آنتونی (2009) بود. گروه آزمایش طی 9جلسه 90 دقیقه ای آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند داده های بدست آمده با استفاده  از تحلیل کواریانس چندمتغیره(MANCOVA)  و تحلیل کواریانس تک­متغیر (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش خستگی و مؤلفه­های آن (ذهنی و جسمی) در پرستاران تأثیر دارد p<0/05. آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر استرس شغلی در پرستاران تأثیر دارد p<0/05. آموزش کاهش استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر مولفه های کیفیت زندگی کاری در پرستاران تأثیر دارد p<0/05
نتیجه گیری: بنابراین نتیجه می گیریم که آموزش کاهش استری به شیوه شناختی-رفتاری بر بر کاهش خستگی ، کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران مؤثر بوده است.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روان‌شناسی انتظامی
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/2/27 | انتشار: 1403/1/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.