logo
دوره 1، شماره 1 - ( 1391 )                   جلد 1 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani Jazani R, Saremi M, Kavousi A, Shirzad H, Rezapour T. Different Scales of Fatigue in Traffic Policemen. J Police Med 2012; 1 (1)
URL: http://jpmed.ir/article-1-58-fa.html
خانی جزنی رضا، صارمی مهناز، کاوسی امیر، شیرزاد هادی، رضاپور تارا. بررسی ابعاد مختلف خستگی در افسران پلیس راهنمایی و رانندگی. نشریه طب انتظامی. 1391; 1 (1)

URL: http://jpmed.ir/article-1-58-fa.html


1- داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺳﻼﻣﺖ، ایﻤﻨﯽ و ﻣﺤﯿﻂ زیﺴﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪﺑﻬﺸﺘﯽ،
2- اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺳﻼﻣﺖ، ایﻤﻨﯽ و ﻣﺤﯿﻂ زیﺴﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪﺑﻬﺸﺘﯽ،
3- استادیار گروه علوم پایه، دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران
4- دکترای تخصصی ژنتیک، پژوهشکده صنعت و فناوری انتظامی، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، تهران، ایران
5- داﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺳﻼﻣﺖ، ایﻤﻨﯽ و ﻣﺤﯿﻂ زیﺴﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان ، t_rezapour@hse.ac.ir
چکیده:   (8236 مشاهده)

هدف: هدف از این بررسی اندازه گیری ابعاد ۵ گانه خستگی شامل عمومی، جسمانی، ذهنی ، کاهش فعالیت و کاهش انگیزه وبررسی تأثیر فاکتورهای سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، سابقه کاری و ابتلا به بیماری بر خستگی است.

مواد و روشها:

مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود و ۲۵۰ نفر از افسران پلیس راهنمایی و رانندگی از ۱۵ منطقه شهر تهران، درآن شرکت نمودند که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند . خستگی در دو مرحل ه- قبل از شروع کار و پس از اتمام کار - با اندازه گیری و (MFI:Multidimensional Fatigue Inventory) استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش چند بعدی خستگی نسخه ۱۸ و روش های آمار توصیفی، آزم ونهای SPSS اطلاعات جمعیت شناختی نیز جمع آوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار
تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان دادند که پیش از شروع و پس از اتمام کار، خستگی‌عمومی‌ با‌‌ متوسط ۱۳/۵ و ‌‌‌۱۵/۶‌ به‌ترتیب در مرحله اول و دوم بیشترین میزان و کاهش ‌‌فعالیت با متوسط‌ ۷/۷ و ۹/۲ به‌ترتیب در مرحله اول و دوم کمترین میزان‌ را در میان افسران پلیس ‌دارد. خستگی قبل از کار در تمامی ابعاد به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از خستگی پس از اتمام کار بود. همچنین مشاهده شد که وضعیت تأهل، سابقه کاری، ابتلا به بیماری، شنیدن صدای وزوز در گوش، عادت ورزش و استفاده از عینک آفتابی به طور معنی‌داری (۰/۰۵≥P)، با ابعاد متعدد خستگی رابطه دارند.

نتیجهگیری: یافته های این تحقیق وضعیت خستگی را در میان افسران پلیسراهنمایی و رانندگی و همچنین تاثیر برخی ازمتغیرهای جمعیت شناختی را بر آنها نشان داد. به نظر می رسد انجام مطالعات بیشتری برای آشکار ساختن رابطه میان خستگی و سایر متغیرهای جمعیت شناختی نیاز است، تا درک عمیق تری از علل خستگی فراهم شود.

متن کامل [PDF 1480 kb]   (3998 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: طب ترافیک
دریافت: 1390/10/20 | پذیرش: 1392/12/21 | انتشار: 1392/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.