دلخوش کسمایی ابوالقاسم، جعفری محمد، نیرومند پوراندخت. الگوی رهبری خدمتگزار در مدیریت بیمارستان: مطالعه موردی بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر (عج) ناجا. نشریه طب انتظامی. 1391; 1 (3)
URL: http://jpmed.ir/article-1-168-fa.html
چکیده: (13813 مشاهده)
مقدمه: هدف این تحقیق شناخت و استفاده از رهبری خدمتگزار در مدیریت بیمارستانی است که امکان
استفاده از الگو را در بیمارستان ولی عصر (عج) ناجا آزمون مین ماید.
مواد و روشها: این تحقیق به روش پیمایشی در جامعه آماری مدیران بیمارستان، پزشکان و اعضای
هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با نمونها ی به تعداد 251 نفر به انجام رسیده است. داده ها با توزیع
پرسشنامه طیف 7 درجها ی لیکرت که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 89 / 0 به دست آمد و روایی آن
با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی محاسبه گردید و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از مدل معادلات
ساختاری و تناسب ( برازش ) مدل در نرم افزارهای SPSS و Lisrel انجام شد.
یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق، سازه توانمندساز، با بار عاملی ( 79 / 0 )، سازه مهمتری برای
الگوی رهبری خدمتگزار در مدیریت بیمارستانی مشخص شد و برازندگی الگو با شاخصهای برازندگی
RMSEA=0/098، GFI=0/95، AGFI = 0/94 تأیید شد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از یافته های تحقیق بیانگر اینست که اهمیت برنامه ریزی توانمندسازی کارکنان
مهمترین انتظار از مدیریت بیمارستان در الگوی رهبری خدمتگزار است، بنابراین، پیشنهاد می شود با
تشکیل کارگاه هایی، آموزش مدیران در این سبک از رهبری عملیاتی شود و مهارتهای آنان در برنامه ریزی
توانمندسازی کارکنان افزایش یابد.
نوع مقاله:
مروری سيستماتيک |
موضوع مقاله:
طب بحران دریافت: 1392/7/14 | پذیرش: 1393/3/11 | انتشار: 1393/3/11