اهداف: تغذیه سالم و مناسب ضامن سلامتی و بهبودی روند بیماری فرد بیمار است و هرگونه کوتاهی در زمینه تهیه و توزیع آن ممکن است عواقب جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجاییکه بیمار، مشتری اصلی خدمات در بیمارستان است، یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت ارائه خدمات در بیمارستانها، رضایت بیماران است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستانهای ناجا بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در کلیه بیماران بستریشده در بیمارستانهای نیروی انتظامی در نیمه اول بهمنماه ۱۳۹۷ که حداقل به مدت یک هفته در این بیمارستانها بستری بودند، انجام شد. بر اساس جدول مورگان ۱۳۶ نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جمعیتشناختی و همچنین پرسشنامه محققساختهای با مقیاس طیف لیکرت شامل ۲۰ گویه در چهار مؤلفه کمیت و کیفیت طبخ و همچنین کمیت و کیفیت توزیع استفاده شد.تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کلموگروف- اسمیرنوف، t تکنمونهای، فریدمن و همچنین آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه رضایتمدی بیماران در قالب نرمافزار SPSS ۲۲ انجام شد.
یافتهها: نتایج آزمون t تکنمونهای نشان داد که فرضیه رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستانهای ناجا با میانگین ۹۰/۳ و سطح معناداری ۰۰/۰ تایید شد. رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه برای همه بیمارستانها نیز بهطور جداگانه بررسی شد و نتیجه نهایی در سطح مطلوب گزارش شد اما بین میانگین رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه بیمارستانها تفاوت معناداری وجود داشت (۰۴۲/۰=p). نتایج نشان داد که رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان فاطمهالزهرا (س) با میانگین ۲/۴ بهطور معناداری از سایر بیمارستانها بهاستثنای بیمارستانهای امام سجاد (ع) (با میانگین ۸/۴) و حضرت سیدالشهدا (ع) (با میانگین ۹/۳) مطلوبتر بود (۰۵/۰>p). همچنین رضایتمندی بیماران از وضعیت تغذیه در بیمارستان امام سجاد (ع) نیز بهطور معناداری از بیمارستانهای ایران (با میانگین ۷۱/۳) و الغدیر (با میانگین ۷۵/۳) بهتر بود (۰۵/۰>p) و وضعیت تغذیه سایر بیمارستانها تفاوت معناداری نداشتند (۰۵/۰<p). نتایج آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب کمیت طبخ، کمیت توزیع، کیفیت توزیع و کیفیت طبخ دارای بیشترین سطح رضایتمندی از منظر بیماران بودند.
نتیجهگیری: میزان رضایتمندی بیماران از کمیت و کیفیت طبخ و توزیع غذا در بیمارستانهای ناجا در سطح مطلوب است اما میزان رضایت از کیفیت طبخ و توزیع نسبت به کمیت آنها در سطح پایینتری قرار دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |