دوره 11، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 11 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، kherad739@yahoo.com
3- گروه برنامه‌ریزی علوم اداری و مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران
چکیده:   (1441 مشاهده)
اهداف: برای کنترل پدیده زورگوریی، انجام برنامه‌های مداخله‌ای ضروری به نظر می‌رسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر زورگو کرج بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری تحقیق، تمامی دانش‌آموزان زورگو دختر پایه 10 از ناحیه دو شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آنان به صورت تصادفی 30 دانش‌آموز که نمره بالایی در پرسش‌نامه زورگویی و نمره پایینی در پرسش‌نامه مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا و سازگاری اجتماعی Sinha و Singh گرفته بودند، در دو گروه 15نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی مهارت‌های ارتباطی در 10 جلسه روی گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های توصیفی و تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS 23 انجام شد.
یافته‌ها: سن نمونه‌های مورد مطالعه در گروه آزمایش و کنترل بین 16 تا 18 سال بود. میانگین نمرات پس‌آزمون گروه‌ آزمایش در متغیر سازگاری اجتماعی 2/18±16/20 و مسئولیت‌پذیری 3/81±25/13 بود که نسبت به نمرات پیش‌آزمون (به ترتیب 2/07±11/87 و 2/99±13/60) افزایش داشت در دو گروه تفاوت آماری معنادار وجود داشت (0/05>p). آموزش مهارت‌های ارتباطی در گروه آزمایش‌ توانست 75 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین کند (0/001> p ؛ 66/980=F؛ 0/713=Eta).
نتیجه‌گیری: آموزش مهارتهای ارتباطی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای کمک به فرآیند سازگاری و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: e27
متن کامل [PDF 716 kb]   (942 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روان‌شناسی انتظامی
دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1401/5/15

فهرست منابع
1. Bondü R, Rothmund T, Gollwitzer M. Mutual long-term effects of school bullying, victimization, and justice sensitivity in adolescents. J Adolesc. 2016;48:62-72. [DOI:10.1016/j.adolescence.2016.01.007] [PMID]
2. Avşar F, Ayaz Alkaya S. The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. J Pediatr Nurs. 2017;36: 186-90. [DOI:10.1016/j.pedn.2017.06.020] [PMID]
3. Jomar T.R, Fonseca V.A, Ramos de O. Effects of sexual orientation-based bullying on feelings of loneliness and sleeping difficulty among Brazilian middle school students. J Pediatr. [DOI:10.1016/j.jped.2020.03.005] [PMID]
4. Mello FC, Malta DC, Santos MG, Silva MM, Silva MA. Evolution of the report of suffering bullying among Brazilian schoolchil-dren: national school health survey 2009 to 2015. Rev Bras Epidemiol. 2018;21:e180015.3. [DOI:10.1590/1980-549720180015.supl.1] [PMID]
5. Gaffney, H., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. Evaluating the effectiveness of school-bullying prevention programs: An updated meta-analytical review. Aggress Violent Behav. 2019;45: 111-33. doi:10.1016/j.avb.2018.07.001 [DOI:10.1016/j.avb.2018.07.001]
6. Rashidi J, Khodadadi J, Rezaei M. Effectiveness of communicative skills training with vicarious learning approach on high school students' aggression reduction. J Health Breeze. 2017;5(2): 26-32. [Persian]. https://jfh.sari.iau.ir/article_654094.html
7. Ferrández-Antón T, Ferreira-Padilla G, del Pino Casado R, Ferrández-Antón P, Baleriola-Júlvez J, Martínez-Riera J. Communication skills training in undergraduate nursing programs in Spain. Nurse Educ Practice.2020;42: 102653. doi:10.1016/j.nepr.2019.102653 [DOI:10.1016/j.nepr.2019.102653] [PMID]
8. Shen MJ, Manna R, Banerjee SC, Nelson CJ, Alexander K, Alici Y, Gangai N, Parker PA, Korc-Grodzicki B. Incorporating shared decision making into communication with older adults with cancer and their caregivers: Development and evaluation of a geriatric shared decision-making communication skills training module. Patient Educ Couns. 2020;103(11): 2328-34. [DOI:10.1016/j.pec.2020.04.032] [PMID] [PMCID]
9. Shao Y.N, Sun H.M, Huang J.W, Li M.L, Huang R.R, Li N. Simulation based empathy training improves the communication skills of neonatal nurses. Clin Simul Nurs. 2018;22: 32-42. [DOI:10.1016/j.ecns.2018.07.003]
10. Nakagawa S, Fischkoff K, Berlin A., Arnell T. D, Blinderman C. Communication skills training for general surgery residents. J Surg Educ. 2019;76(5):1223-30. doi:10.1016/j.jsurg.2019.04.001. [DOI:10.1016/j.jsurg.2019.04.001] [PMID]
11. Kerr D, Ostaszkiewicz J, Dunning T, Martin P. The effectiveness of training interventions on nurses' communication skills: A systematic review. Nurs Educ Today. 2020;89: 104405. doi:10.1016/j.nedt.2020.104405. [DOI:10.1016/j.nedt.2020.104405] [PMID]
12. Lee M, Wang H, Chen C. Development and validation of the social adjustment scale for adolescents with Tourette syndrome in Taiwan. J Pediatr Nurs. 2020;51: e13-e20. doi:10.1016/j.pedn.2019.05.023. [DOI:10.1016/j.pedn.2019.05.023] [PMID]
13. Mittelmeier J, Rienties B, Rogaten J, Gunter A, Raghuram P. Internationalisation at a distance and at home: Academic and social adjustment in a South African distance learning context. Int J Intercult Relat. 2019;72: 1-12. doi:10.1016/j.ijintrel.2019.06.001 [DOI:10.1016/j.ijintrel.2019.06.001]
14. Srivastava Shankar P. Social adjustment problems of school going academic achievers. Int J Acad Res Dev. 2018;3(1):164-66. http://www.academicjournal.in/download/1225/2-6-364-520.pdf
15. Packiaselvi P, Malathi V.A. A Study on social adjustment among higher secondary school student and its impact on academic achievement in coimbatore district. Int J Res. 2015;5(6): 458-63. https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v5.i6.2017.2056 [DOI:10.5281/zenodo.822286]
16. Olivier E, Archambault I, Dupéré V. Boys' and girls' latent profiles of behavior and social adjustment in school: Longitudinal links with later student behavioral engagement and academic achievement? J Sch Psychol. 2018;69: 28-44. doi:10.1016/j.jsp.2018.05.006 [DOI:10.1016/j.jsp.2018.05.006] [PMID]
17. Liem G. Academic and social achievement goals: Their additive, interactive, and specialized effects on school functioning. Br J Edu Psychol. 2015;86(1): 37-56. https://doi.org/10.1111/bjep.12085 [DOI:10.1111/bjep.12085.] [PMID]
18. Lee J. Social achievement goals and social adjustment in adolescence: A multiple-goal perspective. Japan Psychol Res. 2018;60(3): 121-33. doi:10.1111/jpr.12189 [DOI:10.1111/jpr.12189]
19. Shariat M.The effect of teaching socio-communicative skills on accountability and adaptation with school in students. Psychol Method Model. 2018;9(32): 203-20. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1397.9.32.13.5
20. Bavazin F, Sepahvandi M A, Ghazanfari F. The Effectiveness of Communication Skills Training on Academic Self-efficacy and Social Phobia in Adolescent Females with Depression. IJPN. 2018; 6 (3) :18-25. http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html
21. Rabani Z. (2019). The effectiveness of life skills training on individual-social adjustment and psychological capital in high school students. Iran J edu Soc. 2019;2(1): 54-63. http://dx.doi.org/10.29252/ijes.2.1.54 [DOI:10.29252/ijes.2.1.54]
22. Rezadad N, Aghamohammadian H, Karashki H. Moderating role of Islamic-Religious Orientation in the relationship between multidimensional responsibility and religious happiness of married people. Relig Commun. 2018;25(2): 70-110. [Persian]. http://ensani.ir/file/download/article/1563337848-9767-54-3.pdf
23. Ahmadi Beni Z, Amini A, Mehrabi T, Sharifpour Latani A, Ghasemi R. The Effect of Group Teaching Communication Skills with a Religious Approach on Social Adjustment in Female Students. IJPN. 2017; 4 (6) :1-7 http://ijpn.ir/article-1-480-fa.html [DOI:10.21859/ijpn-04064]
24. Olweus D. Annotation: Bulling at school: Basic facts and effects of a school based intervention program. J Child Psychol Pschiatr Allied Discip. 1994;35: 1171-90. https://psycnet.apa.org/record/1995-11543-001 [DOI:10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x] [PMID]
25. Sinha A.K, Singh R.P. Adjustment inventory for school students (AISS). National Psychological Corporation. India. https://www.studocu.com/in/document/jamia-millia-islamia/guidance-counseling/aiss-adjustment-inventory-of-school-students-is-a-intelligence-test/4779127
26. Pontzer D. A theoretical test of bullying behavior: Parenting, personality, and the bully/victim relationship. J fam violence. 2010;25(3): 259-73. https://link.springer.com/article/10.1007/s10896-009-9289-5 [DOI:10.1007/s10896-009-9289-5]
27. Zandavanian A, Daryapoor E, Jabarifar T. The relationship between school climate and bullying behavior in high school students of Yazd. J Edu Sci. 2014;20(2): 45-62. [Persian]. https://education.scu.ac.ir/article_10743.html?lang=en
28. Pourvali H, Soltan M. Determining the characteristics of psychometrics validity, validity, norms of Sinha and Singh's adolescent adjustment questionnaire. [Thesis]. Islamic Azad University, Kish. https://samanketab.roshdmag.ir/fa/article/24198/
29. Doodman P. The Relationship between Parenting Practices and Accountability of High School Students in Mehr Town, 2015-2016 (Iran) Parvaneh Doodman* . Qom Univ Med Sci J. 2018; 12 (4) :51-60 . http://journal.muq.ac.ir/article-1-1058-fa.html [DOI:10.29252/qums.12.4.51]
30. Afrasiyabi N, Fazlillahi S. The role of cultural intelligence and social capital in social responsibility of secretaries. 2019;27(12): 47-57. [Persian]. magiran.com/p1950880.
31. Atef vahid M, Nasr Esfahani M, Fatholahi P, Shojaei M. Standardization of the California Psychological Questionnaire. IJPCP. 2006;11(4): 371-8. [Persian]. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-41-en.html
32. Ahmadi M, Hatami H, Ahadi H. A study of the effect of communication skills training on the female students' self-efficacy and achievement. 2013;16(4):105-118. J New Approach Educ Admin. [Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1392.4.16.6.6
33. Bahadori J, Habibi R. The effectiveness of communication skills training on academic motivation and academic adjustment of high school students. J Educ Sci. 2017;10(39): 151-73. [Persian]. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=601986
34. Hejazi E, Babakhani N, Ahmadi N. Effectiveness of interpersonal communication skills training on aggression and impulsive behaviors among high school students. J Res Educ Sci. 2018;12(40): 25-38. https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.69297
35. Karimi H, Hemati A, Haghighi M, Ahmadpanah M, Mohammad beige H. Comparing the effectiveness of group anger management and communication skills training on aggression of marijuana addicted prisoners. J Res Behav Sci. 2013;11(2): 129-138. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=202127
36. Sabzi N, Foulad Chang M. The effectiveness of communication skills training on perceived competence and happiness of male students in the sixth grade of elementary school in Shiraz. Knowledge Res Applied Psychol. 2019;19(4): 114-23. https://dx.doi.org/10.30486/jsrp.2018.545643

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.