Journal of Police Medicine
نشریه طب انتظامی
J Police Med
Medical Sciences
http://jpmed.ir
1
admin
2228-6241
2383-3483
10.30505
en
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
10
1
online
1
fulltext
fa
تعیین مغایرتهای اجزای الگوی مهارتهای ارتباطی پزشک و بیمار کالگری–کمبریج با نگرش بیماران ایرانی
Determining the contradictions of components of Calgary-Cambridge physician-patient communication skills with the attitude of Iranian patients
اخلاق طب انتظامی
Police Medicine Ethics
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify"><strong>اهداف:</strong> عدم روابط مناسب بین بیمار و کارکنان درمان میتواند موجب بروز درگیری لفظی و فیزیکی و درنتیجه دخالت نیروی انتظامی و شکایت و مشکلات قانونی متعاقب آن شود. آموزش مهارتهای ارتباطی با بیماران به دانشجویان پزشکی در ایران با استفاده از الگوی مشاهدهای کالگری–کمبریج انجام میشود. با توجه به تفاوتهای اجتماعی، فرهنگی و باورهای افراد جامعه در بیماران ایرانی، مطالعه حاضر باهدف تعیین مغایرتهای اجزای این مدل با نگرش بیماران جامعه ایرانی طراحی و انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify"><strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۵ در بیمارستان امام خمینیشهر تهران انجام شد. جامعه آماری شامل بیماران هوشیار بستری در بخش اورژانس بودند. پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی نگرش بیماران نسبت به اجزای مهارتهای ارتباطی بر اساس مدل کالگری- کمبریج استفاده شد. این پرسشنامه حاوی ۳۳ سؤال در مورد اجزای مختلف مهارتهای ارتباطی بود و پایایی و روایی آن پیش از استفاده در این مطالعه تائید گردید.</p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify"><strong>یافتهها:</strong> درمجموع ۱۰۰ بیمار با میانگین سنی ۷/۱۶±۱/۴۳ سال در مطالعه شرکت کردند که ۵۱ درصد مرد بودند. نگرش بیماران با دستورالعمل موردنظر در برخی موارد مغایرت داشت. در بین بیماران ساکن روستا موافقت بیشتری با دست دادن با پزشک وجود داشت (۰۱/۰=<span dir="LTR">p</span>)؛ مردان بیشتر موافق بودند که با نام خطاب شوند (۰۳/۰=<span dir="LTR">p</span>) ولی زنان بیشتر تمایل داشتند که با عبارت “خانم“ بدون ذکر نام یا نام خانوادگی خطاب شوند (۰۴/۰=<span dir="LTR">p</span>)؛ ۶۸ درصد بیماران تمایل داشتند که در حین ویزیت در مقابل پزشک بنشینند؛ فقط ۳۱ درصد پاسخدهندگان اجازه گرفتن پزشک قبل از معاینه را لازم دیدند؛ فقط ۳۱ درصد بیماران موافق بودند که پزشک به بیمار غیرهمجنس خود نگاه کند. در سایر آیتمها تفاوت معنیداری ثبت نشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> نگرش بیماران شرکتکننده در مطالعه حاضر با دستورالعمل موردنظر در برخی موارد مغایرت دارد و لذا بهتر است که مدل مورداستفاده فعلی جهت آموزش مهارتهای ارتباطی کالگری–کمبریج برای ارتباط پزشک و بیمار در قسمتهایی با توجه به فرهنگ جامعه ایرانی بازنگری شود.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>Aims</strong>: The absence of an appropriate relationship between the patient and the medical staff can lead to verbal and physical arguments and, therefore, lead to intervention from the police and filing a complaint and consequent legal problems. In Iran, patient communication skills are taught to medical students based on the Calgary-Cambridge observational model. As the Iranian society has social, cultural, and belief differences, the present study was designed and performed with the aim of determining the contradictions of the components of this model with the attitude of Iranian patients.</p>
<p style="text-align:justify"> </p>
<p style="text-align:justify"><strong>Materials and methods:</strong> The present cross-sectional study was performed in Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran, in 2016. The sample consisted of conscious patients admitted to the emergency department. A researcher-made questionnaire was used to evaluate patients’ attitudes towards communication skills components based on the Calgary-Cambridge model. The questionnaire consisted of 33 questions regarding various communication skills components, and its reliability and validity were confirmed before being used in this study.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>Results:</strong> Overall, 100 patients with the mean age of 43.1 ± 16.7 years participated in the study, 51% of whom were male. The attitude of patients was contradictory to the guideline in some cases. There was more agreement with shaking hands with the physician among those residing in villages (p = 0.01); men more frequently agreed with being called by their name (p = 0.03), but women preferred to be called “madam” without a name or family name (p = 0.04); 68% of the patients preferred to sit across the physician during the visit; only 31% of the patients believed that the physician should ask for permission before the examination; only 31% of the patients agreed that a physician could look at a patient from the opposite sex. In other items, no significant difference was observed.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>Conclusion:</strong> The attitude of patients participating in the present study was contradictory to the mentioned guideline in some cases. Therefore, it would be better to revise the present model of teaching Calgary-Cambridge communication skills for the physician-patient relationship in some categories according to the culture of the Iranian society.</p>
آموزش,ارتباط پزشک-بیمار,ایران,فرهنگ,نگرش,
Education, Physician-Patient Relations,Iran,Culture,Attitude
39
46
http://jpmed.ir/browse.php?a_code=A-10-974-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Labaf
علی
لباف
alilabaf@gmail.com
No
Prehospital and Hospital Emergency Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات فوریتهای پیش بیمارستانی و بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Saharnaz
Sabet
سحرناز
نجات
nejatsan@tums.ac.ir
No
Department of Emergency Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دپارتمان طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Pegah
Sasanpour
پگاه
ساسانپور
drfsf18@gmail.com
No
Department of Emergency Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دپارتمان طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Kamal
Basiri
کمال
بصیری
kamal.basiri@yahoo.com
No
Prehospital and Hospital Emergency Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات فوریتهای پیش بیمارستانی و بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Ehsan
Karimi Alavijeh
احسان
کریمی علویجه
e-karimi@sina.tums.ac.ir
Yes
Prehospital and Hospital Emergency Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات فوریتهای پیش بیمارستانی و بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران