Journal of Police Medicine
نشریه طب انتظامی
J Police Med
Medical Sciences
http://jpmed.ir
1
admin
2228-6241
2383-3483
10.30505
en
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان گروهی هیجانمحور بر علائم درونیسازی پسران نوجوان قربانی قلدری
Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Internalizing Symptoms among Teen Boy Victims of Bullying
بهداشت انتظامی
Police Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="margin-right:3.6pt;"> <br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">اهداف:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> علائم درونیسازی با پیامدهای منفی مانند کاهش عملکرد بینفردی، سوءمصرف مواد و مشکلات تحصیلی مرتبط است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی هیجانمحور </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بر علائم درونیسازی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پسران نوجوان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">قربانی قلدری</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه شبهآزمایشی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">در کلیه دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهرستان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بوکان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">در سال تحصیلی 95-1394، انجام شد. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">با روش نمونهگیری خوشهای، 30 نفر که در پرسشنامه قربانی قلدری امتیاز بیشتری کسب کردند، انتخاب و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار داده شدند.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> برای گردآوری دادهها از مقیاس قلدری ایلینویز و </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فرم خودسنجی نوجوان استفاده شد. دادهها در قالب نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">SPSS 23</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شاخص کلی علائم درونیسازی در مرحله پیشآزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب4/60</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">23/90 و 4/06</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">24/40 بود. این مقادیر در پسآزمون به ترتیب 4/12</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">14/50 و 3/40</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">24/60 شد (0/0001=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">). علاوه بر این، درمان هیجانمحور بهطور معناداری در کاهش خردهمقیاسهای علائم درونیسازی مؤثر بود (0/0001=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> درمان گروهی هیجانمحور </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بر علائم درونیسازی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پسران نوجوان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">قربانی قلدری مؤثر است.</span></span><br>
</p>
<p><strong><em>Aims:</em></strong> Internalizing Symptoms are associated with negative consequences such as reduced performance interpersonal, drug abuse and academic problems. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of emotion-focused therapy on internalizing symptoms among teen boy victims of bullying.<br>
<strong><em>Materials & Methods:</em></strong> This quasi-experimental study with pretest-posttest design with control group was performed in all students of boy’s middle schools in Bukan, Iran, in the academic year of 2015-2016. Using cluster sampling, 30 people who scored more in the victims of bullying questionnaire were selected and randomly assigned to two groups of experiment and control (each of 15 people). The Illinois bullying scale and teen self-assessment form were used for data collection. Data analysis was performed using the descriptive statistics and multivariate covariance analysis test in SPSS 23 software.<br>
<strong><em>Findings:</em></strong> The overall index of internalization symptoms in the pre-test stage in the experimental and control groups were 23.90±4.60 and 24.40±4.06, respectively. These values in the posttest were 14.50±4.12 and 24.60±3.40, respectively (p=0.0001). In addition, emotion-focused treatment significantly decreased the subscales of internalization symptoms (p=0.0001).<br>
</p>
قلدری, درمان متمرکز بر هیجان, دانشآموزان, بیماری افسردگی, اضطراب
Bullying, Emotion-Focused Therapy, Students, Depression Disorder, Anxiety
213
220
http://jpmed.ir/browse.php?a_code=A-10-633-2&slc_lang=fa&sid=1
Yousef
Asmari Bardezard
یوسف
اسمری برده زرد
asmariyousef@yahoo.com
No
MSc, Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
MSc، دانشآموخته روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Farideh
Hosseinsabet
فریده
حسین ثابت
Yes
PhD, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
PhD، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
DANA
mohamadaminzadeh
دانا
محمدامین زاده
No
MSc, School counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
MSc، دانشآموخته مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.