TY - JOUR JF - J-Police-Med JO - J Police Med VL - 11 IS - 1 PY - 2022 Y1 - 2022/5/01 TI - The Mediating Role of Moral Apathy in the Relationship between Childhood Maltreatment and Peer Rejection with Conduct Disorder Symptoms in Adolescents TT - نقش میانجی بی‌اشتیاقی اخلاقی در روابط بدرفتاری دورۀ کودکی و طرد همسال با نشانه‌های اختلال سلوک در نوجوانان N2 - اهداف: مشکلات سلوک در دورهٔ کودکی و نوجوانی می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای بزهکاری و رفتارهای ضداجتماعی در بزرگسالی باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش میانجی بی‌اشتیاقی اخلاقی در روابط کودک‌آزاری و طرد همسال با نشانه‌های اختلال سلوک در دانش‌آموزان بود. مواد و روش‌ها: روش این مطالعه، توصیفی-همبستگی است. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطهٔ شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. ۲۲۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به نسخه خودگزارشی پرسش‌نامهٔ توانایی‌ها و مشکلات (آلفای کرونباخ ۰/۷۸)، مقیاس آسیب‌های دورهٔ کودکی (آلفای کرونباخ ۰/۸۳)، مقیاس طرد اجتماعی همسال (آلفای کرونباخ ۰/۹۵) و مقیاس بی‌اشتیاقی اخلاقی (آلفای کرونباخ ۰/۹۱) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادله ساختاری در قالب نرم‌افزار SmartPLS ۳ استفاده شد. یافته‌ها: ۲۲۰ نفر با میانگین سنی ۱۶/۱۵ سال و انحراف معیار ۱/۵۴ در این پژوهش شرکت داشتند. نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که ضرایب مسیر مستقیم بدرفتاری دورهٔ کودکی (۰/۰۰۱p<؛۰/۳۸β=) و بی‌اشتیاقی اخلاقی (۰/۰۰۱p< ؛ ۰/۴۰β=) به نشانه‌های اختلال سلوک معنادار بود. همچنین ضرایب مسیر مستقیم بدرفتاری کودکی (۰/۰۰۱p< ؛ ۰/۴۲β=)و طرد همسال (۰/۰۱p< ؛ ۰/۳۲β=) بر بی‌اشتیاقی اخلاقی معنا‌دار بود. علاوه بر این، بدرفتاری دورهٔ کودکی و طرد همسال با میانجی‌گری بی‌اشتیاقی اخلاقی، اثر غیرمستقیمی بر نشانه‌های اختلال سلوک داشت. نتیجه‌گیری: این نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر اثر مستقیم بدرفتاری دورهٔ کودکی بر نشانه‌های اختلال سلوک، بی‌اشتیاقی اخلاقی به عنوان میانجی، اثرات بدرفتاری کودکی و طرد اجتماعی از طرف همسال بر نشانه‌های سلوک عمل می‌کند. نتایج این مطالعه می‌تواند در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه و مداخلهٔ زودهنگام در اختلال سلوک مورد استفاده قرار گیرد. SP - 1 EP - 17 AU - Heidari, Fazeleh AU - Narimani, Mohammad AU - Aghajani, Seifollah AU - Basharpoor, Sajjad AD - Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran KW - Conduct KW - Apathy KW - Morality KW - Disruptive behavior disorder UR - http://jpmed.ir/article-1-1092-fa.html DO - 10.30505/11.1.25 ER -