AU - Adish, Mohammad Ali AU - Alikhan Gorgani, Ruhollah AU - KiaKojouri, Karim TI - Organizational Excellence Status of Iranian Hospitals with Emphasis on EFQM Model: A Meta-Analysis Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Police-Med JN - J-Police-Med VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jpmed.ir/article-1-1155-fa.html 4100 - http://jpmed.ir/article-1-1155-fa.pdf SO - J-Police-Med 1 AB  - اهداف: پایش عملکرد سیستم‌های مراقبت بهداشتی، الزام حیاتی برای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. در این پژوهش مروری بر نتایج مطالعات اخیر در حوزه تعالی سازمانی در بیمارستان‌های ایران که با مدل EFQM انجام شده بودند، صورت گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در سال ۱۴۰۱ برای مرور مقالات چاپ‌شده در مجلات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه‌های SID، Google Scholar، ProQuest، PubMed، Elsevier، ISI، Scopus، IranMedex، Science Direct، Spring و CIVILICA مرتبط با ۱۵ سال اخیر انجام شد. جستجوی مقالات با بهره‌گیری از واژگان کلیدی سرآمدی، تعالی سازمانی، ارزیابی یا ارزشیابی عملکرد، مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، بیمارستان، نظام سلامت یا معادل انگلیسی آنها یعنی Organizational Excellence، Performance Assessment or Evaluation، EFQM، Hospital و Health system انجام شد. تحلیل منابع اطلاعاتی بر مبنای تحلیل کیفی و متاآنالیز با استفاده از پکیج‌های “Metafor version ۳.۸-۱” و“Meta version ۶.۱-۰” در زبان برنامه نویسی R انجام شد. یافته‌ها: در دوره مورد بررسی، ۱۴ مقاله به مطالعه مقوله تعالی سازمانی (کیفی و کمی) در بیمارستان‌های ایران پرداخته بودند که ۱۳ مورد آنها به ارزیابی کمی مؤلفه‌های تعالی سازمانی اختصاص داشتند. در این مطالعات، شاخص توانمندسازی برای ۱۶ بیمارستان و شاخص نتایج برای ۱۳ بیمارستان گزارش شده بود. برآورد کلی شاخص تعالی سازمانی برای مطالعات صورت‌گرفته برابر با ۵۳۳ در بازه اطمینان ۹۵ درصد (۶۰۲-۴۶۴) به‌دست آمد. شاخص تعالی سازمانی در مطالعات بین ۳۶۷ الی ۷۰۰ متغیر بود که این ناهمگونی به لحاظ آماری معنادار بود (Q=۳۷.۵, p-value<۰.۰۰۱, I۲=۶۲.۶% ). مقدار برآورد کل برای توانمندسازها و نتایج به ترتیب برابر با ۲۷۶ و ۲۴۶ به‌دست آمد. همچنین مقدار ناهمگونی در گزارش این شاخص‌ها به ترتیب برابر با ۷۸ درصد و ۵۹ درصد بود که از نظر آماری معنادار بود. نتیجه‌گیری: وضعیت تعالی سازمانی در بیمارستان‌ها، حاکی از لزوم بازنگری در الزامات استقرار سیستم‌های حاکمیت بالینی و اعتباربخشی با محوریت ابعاد تعالی سازمانی، در راستای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Police-Med PG - 1 PT - Systematic Review YR - 2023