نشریه علمی پژوهشی طب انتظامی Journal of Police Medicine
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر کاهش آمادگی به اعتیاد دانشآموزان پسر کلاس یازدهم شهر همدان بوده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان دبیرستانهای پسرانه شهر همدان از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه انتخاب و بهصورت تصادفی 40 نفر انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه 20 نفر بوده است). آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بهمدت هشت جلسه در مورد گروه اول اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار بودند.
یافتهها: دادهها بااستفادهاز تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. در آمار توصیفی مشخص شد که نمرات گروه آزمایش نسبتبه گروه کنترل کاهش زیادی پیداکرده است و پسآزمون نشان داد که مقدار F بهدست آماده در آمادگی فعال به اعتیاد 1076/7 و در آمادگی منفعل به اعتیاد 2608/4 است که در سطح (0/001 < P) معنیدار است.
نتیجهگیری: تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش جرات ورزی توانسته است نمرات گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل در هر دو بعد آمادگی به اعتیاد بهطور معنیداری کاهش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |