logo
دوره 5، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 5 شماره 4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalili T, Afshin Z. A study of the Effectiveness of Assertive Behavior on Dory on Reducing the Addiction Potential . J Police Med 2017; 5 (4)
URL: http://jpmed.ir/article-1-545-fa.html
جلیلی طاهره، زارعی افشین. بررسی اثربخشی رفتار جرات‌مندانه بر کاهش آمادگی به اعتیاد . نشریه طب انتظامی. 1395; 5 (4)

URL: http://jpmed.ir/article-1-545-fa.html


1- 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روان‌شناسی تربیتی،تهران،ایران
2- 2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روان‌شناسی تربیتی، تهران، ایران
چکیده:   (2922 مشاهده)

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت رفتار جرات‏مندانه بر کاهش آمادگی به اعتیاد دانش‏آموزان پسر کلاس یازدهم شهر همدان بوده است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. از میان دبیرستان‏های پسرانه شهر همدان از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مدرسه انتخاب و به‌صورت تصادفی 40 نفر انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه 20 نفر بوده است). آموزش مهارت رفتار جرات‏مندانه به‎مدت هشت جلسه در مورد گروه اول اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار بودند.

یافته‌ها: داده‌ها با‎استفاده‎از تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. در آمار توصیفی مشخص شد که نمرات گروه آزمایش نسبت‎به گروه کنترل کاهش زیادی پیداکرده است و پس‌آزمون نشان داد که مقدار F به‎دست آماده در آمادگی فعال به اعتیاد 1076/7 و در آمادگی منفعل به اعتیاد 2608/4 است که در سطح (0/001 < P) معنی‌دار است.

نتیجه‌گیری: تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش جرات ورزی توانسته است نمرات گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل در هر دو بعد آمادگی به اعتیاد به‌طور معنی‌داری کاهش دهد.

متن کامل [PDF 604 kb]   (1222 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل |
دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1395/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.