:: سال 12، شماره 1 - ( 10-1401 ) ::
جلد 12 شماره 1 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت تعالی سازمانی بیمارستان‌های ایران با تأکید بر مدل EFQM: یک مطالعه متاآنالیز
محمدعلی آدیش1 ، روح‌الله علیخان گرگانی 2، کریم کیاکجوری3
1- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، aruhollah@yahoo.com
3- گروه مدیریت دولتی، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
چکیده:   (307 مشاهده)
 اهداف: پایش عملکرد سیستم‌های مراقبت بهداشتی، الزام حیاتی برای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. در این پژوهش مروری بر نتایج مطالعات اخیر در حوزه تعالی سازمانی در بیمارستان‌های ایران که با مدل EFQM انجام شده بودند، صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر در سال ۱۴۰۱ برای مرور مقالات چاپ‌شده در مجلات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه‌های SID، Google Scholar، ProQuest، PubMed، Elsevier، ISI، Scopus، IranMedex، Science Direct، Spring و CIVILICA مرتبط با ۱۵ سال اخیر انجام شد. جستجوی مقالات با بهره‌گیری از واژگان کلیدی سرآمدی، تعالی سازمانی، ارزیابی یا ارزشیابی عملکرد، مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، بیمارستان، نظام سلامت یا معادل انگلیسی آنها یعنی Organizational Excellence، Performance Assessment or Evaluation، EFQM، Hospital و Health system انجام شد. تحلیل منابع اطلاعاتی بر مبنای تحلیل کیفی و متاآنالیز با استفاده از پکیج‌های “Metafor version ۳.۸-۱” و“Meta version ۶.۱-۰” در زبان برنامه نویسی R انجام شد.
یافته‌ها: در دوره مورد بررسی، ۱۴ مقاله به مطالعه مقوله تعالی سازمانی (کیفی و کمی) در بیمارستان‌های ایران پرداخته بودند که ۱۳ مورد آنها به ارزیابی کمی مؤلفه‌های تعالی سازمانی اختصاص داشتند. در این مطالعات، شاخص توانمندسازی برای ۱۶ بیمارستان و شاخص نتایج برای ۱۳ بیمارستان گزارش شده بود. برآورد کلی شاخص تعالی سازمانی برای مطالعات صورت‌گرفته برابر با ۵۳۳ در بازه اطمینان ۹۵ درصد (۶۰۲-۴۶۴) به‌دست آمد. شاخص تعالی سازمانی در مطالعات بین ۳۶۷ الی ۷۰۰ متغیر بود که این ناهمگونی به لحاظ آماری معنادار بود (
Q=۳۷.۵, p-value<۰.۰۰۱, I۲=۶۲.۶% ). مقدار برآورد کل برای توانمندسازها و نتایج به ترتیب برابر با ۲۷۶ و ۲۴۶ به‌دست آمد. همچنین مقدار ناهمگونی در گزارش این شاخص‌ها به ترتیب برابر با ۷۸ درصد و ۵۹ درصد بود که از نظر آماری معنادار بود.
نتیجه‌گیری: وضعیت تعالی سازمانی در بیمارستان‌ها، حاکی از لزوم بازنگری در الزامات استقرار سیستم‌های حاکمیت بالینی و اعتباربخشی با محوریت ابعاد تعالی سازمانی، در راستای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی دارد. 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات بهداشتی درمانی [MeSHبیمارستان [MeSHمتاآنالیز [MeSH]
متن کامل [PDF 912 kb]   (108 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: مدیریت طب انتظامی
دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1401/11/3 | انتشار: 1401/12/20
فهرست منابع
1. Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. A conceptual model of service quality and its implications for future research. J Market. 1985;49(4):41-50. [DOI:10.2307/1251430]
2. Sedghiani E. Organization and managment of the hospital: Jahan Rayaneh. 2015. 830 p. https://computerworld.ir/science-books
3. Tabibi J, Ghasem Begloo A, Jadidi R. Designing a performance evaluation model for Iranian public hospitals: using the balanced scorecard. J Arak Univ Med Sci. 2009;12(1):95-106. http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_id=358&sid=1&slc_lang=en
4. Taghizadeh Herat A, Noorossana R. RE-conceptualization of customer results critertion of organizational excellence model for the health care sector in the iranian national productivity and excellence award. J Health Admin. 2013;16(54):82-96. https://jha.iums.ac.ir/article-1-1325-en.html
5. Eftekharri H. Reviewing Administrative Bodies'Performance: A Prerequisite of Iran's Development (in Persian). Manag Dev Process Quar. 2003;16(4):55-68. https://ideas.repec.org/a/auv/jijmdp/v16y2003i4p55-68.html
6. Scales FS. Nursing curriculum: Development, structure, function. Appleton-Century-Crofts. 1985. 113p. https://www.amazon.com/Nursing-Curriculum-Development-Structure-Function/dp/0838570216
7. Ruiz U, Simón J, Molina P, Jimenez J, Grandal J. A two‐level integrated approach to self‐assessment in healthcare organisations. International J Health Care Qual Assur. 1999;12(4):135-42. [DOI:10.1108/09526869910272473]
8. Farzandipoor M, Asefzadeh S, Rabeei R. Assessment of consideration on the importance of medical records department standards of Kashan Hospitals, 2004. KAUMS J (FEYZ). 2006;10(3):28-33. http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_id=86&sid=1&slc_lang=en
9. Beheshti Roy B, Nodehi H, Roghani M, editors. The need to design a model of organizational excellence in rural health centers. International Conference on Management and Humanities. 2015. https://www.sid.ir/paper/825664/fa
10. Manjunath U, Metri BA, Ramachandran S. Quality management in a healthcare organisation: a case of South Indian hospital. The TQM Mag. 2007;19(2):129-39. [DOI:10.1108/09544780710729971]
11. Campbell SM, Braspenning Ja, Hutchinson A, Marshall M. Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Quality and Safety in Health Care. 2002;11(4):358-64. http://dx.doi.org/10.1136/qhc.11.4.358 [DOI:10.1136/qhc.11.4.358] [PMID] [PMCID]
12. Hashemzehi A, Hashemzehi M, Ghodsolahei A. Investigating various types of performance measurement systems and self-evaluation approaches in the healthcare sector (case study: teaching hospitals in Tehran). Evaluation Knowledge Quarterly 2009;8.
13. https://www.magiran.com/paper/1131247
14. Sakineh VG, Elham SB, Yasser N, Fardin M, Roohollah K. Performance Evaluation of Rajaei Hospital Based on «EFQM» Organizational Excellence Model. Payavard Salamat. 2012;6 (1).
15. https://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2334-en.pdf
16. Mojdekar R. Performance Assessment of kashani hospital of Tehran City by Applying Malcolm Baldrig Model [MSc Thesis]. Tehran: Sciences and Research Branch, Islamic Azad University. 2005. https://www.sid.ir/paper/41484/fa
17. Soltani I. The role of excellence model in gaining competitive advantage. Journal Tadbir. 2006;169. https://www.sid.ir/paper/468564/fa
18. Kim DY, Kumar V, Murphy SA. European foundation for quality management business excellence model: an integrative review and research agenda. Int J Qual Reliab Manag. 2010;27(6):684-701. [DOI:10.1108/02656711011054551]
19. Oakland S. John. Total Organizational Excellence: Achieving world-class performance. Biddles. Oxford. 1999. 464p. https://www.amazon.com/Total-Organizational-Excellence-world-class-performance/dp/0750632097
20. Rodríguez-González CG, Sarobe-González C, Durán-García ME, Mur-Mur A, Sánchez-Fresneda MN, de las Mercedes Pañero-Taberna M, et al. Use of the EFQM excellence model to improve hospital pharmacy performance. Res Soc Admin Pharm. 2020;16(5):710-6. [DOI:10.1016/j.sapharm.2019.08.030] [PMID]
21. Malekzadeh R, Abedi G, Mahmoodi G. Assessment and comparing of hospital performance using "accreditation pattern", "organizational excellence pattern" and program chain patterns. Health Promot Manag. 2020;9(5):48-58. http://jhpm.ir/article-1-1065-en.html
22. Motaghi M, Parsayi Moghaddam M, Gholizade L. Assessment of european foundation for quality management (EFQM) of organizational excellence model function of Yasuj Shahid Beheshti Hospital. J Soc Behav Community Health (JSBCH). 2021;5(2):687-92. https://civilica.com/doc/1323969/ [DOI:10.18502/jsbch.v5i2.7834]
23. Toroski M, Golmakani E, Sodagar H, Hosseini S, Rajabzadeh R, Borhaninejad V, et al. Survey of bed efficiency for hospitals of North Khorasan University of Medical Sciences by using standard functional criteria of the ministry of health. J North Khorasan Univ Med Sciences. 2014;6(3):637-44. http://dx.doi.org/10.29252/jnkums.6.3.637 [DOI:10.29252/jnkums.6.3.637]
24. Asadi H, Habibi Soola A, Hamidi R, Rezapour A, Ershadifard S, Davari M. Performance Indicators of Hospitals Affiliated To Ardabil University Of Medical Sciences In 2019. Payesh. 2021;20(3):285-93. http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.3.285 [DOI:10.52547/payesh.20.3.285]
25. Maleki MR, Izadi AR. A comprative study on results of two hospitals in Tehran based on the ogranizational excellence model. J Inflamm Dis. 2008;12(2):63-8. http://journal.qums.ac.ir/article-1-387-en.html
26. Sakineh VG, Elham SB, Yasser N, Fardin M, Roohollah K. Performance evaluation of Rajaei Hospital based on «EFQM» organizational excellence model. Payavard Salamat. 2012;6(1):69-77. https://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_id=47&slc_lang=en&sid=1&printcase=1&hbnr=1&hmb=1
27. Torabipour A, Eslamizadeh S. Self-assessment based on EFQM excellence model in Ahvaz selected hospitals. Health Inform Manag. 2011;8(2):138-46. https://him.mui.ac.ir/article_11063_b1abb2212f8ef430afe7ba92aa1ffdf5.pdf?lang=en
28. Sadeghi A, Hejazi A. Self-assessment based on EFQM Excellence model in teaching hospitals in Bojnurd. 2012;4(2):201-10. http://journalmpnp.nkums.ac.ir/article-1-134-en.html [DOI:10.29252/jnkums.4.2.201]
29. Shahin A, Sanayeei A. Performance evaluation of sadoghi hospital based on «EFQM» organizational excellence model. SSU Med Sci J. 2013;21(1):37-44. http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2334-en.html
30. Eghbal F, Yarmohamadian MH, Siadat SA, Hoveida R, Yazdani A. Areas of improvement based on excellence model of european foundation for quality management at Imam Mousa Kazem Hospital, Isfahan, Iran. Health Inform Manag. 2013;10(1):138-45. https://him.mui.ac.ir/him/index.php/him/article/view/article_12245.html?lang=en
31. Rahimi Z, Payamani A, ANBARI K. The performance evaluation of Shahid Rahimi hospital in Khorramabad based on the organizational excellence model. Yafteh. 2015;17(3):87-94. http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2072-en.html
32. Hashemy SH, Yousefi M, Soodi S, Omidi B. Explaining human resource empowerment pattern and organizational excellence among employees of emergency of Guilan's University hospitals. Proced-Soc Behav Sci. 2016;230:6-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.002 [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.09.002]
33. Malekzadeh R, Mahmoodi G, Abedi G. Performance assessment of sari imam khomeini hospital applying EFQM excellence model and operational planning. J Mazandaran Univ Med Sci. 2019;29:157-65. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13542-en.html
34. Shabani M, Niaz Azeri K, Enayati T. Organizational excellence as an innovative approach to health system. Clin excellence. 2019;8(4):9-17. https://ce.mazums.ac.ir/article-1-434-en.html
35. Jackson S. Exploring the possible reasons why the UK Government commended the EFQM excellence model as the framework for delivering governance in the new NHS. Int J Health Care Qual Assur. 1999;12(6):244-53. [DOI:10.1108/09526869910287314] [PMID]
36. Downey‐Ennis K, Harrington D. In search of excellence in Irish health care. Int J Health Care Qual Assur. 2002;15(2):65-73. [DOI:10.1108/09526860210421464]
37. Nabitz U, Schramade M, Schippers G. Evaluating treatment process redesign by applying the EFQM Excellence model. Int J Qual Health Care. 2006;18(5):336-45. [DOI:10.1093/intqhc/mzl033] [PMID]
38. Sajadi H, Hariri M, KARIMI S, Baratpour S. Performance self assessment by the excellence model in different hospitals of Isfahan university of medical sciences and healthcare services. Res Med. 2006.2008;32(3):227-31. http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_id=522&sid=1&slc_lang=en
39. Dehnavi R, Nurihekmat S, Alidaee N, editors. Self-assessment in hasheminejhad hospital based on EFQM excellence model-2006. 7th Int Conference of Quality Managers. 2006. https://civilica.com/doc/39861/
40. Sanchez E, Letona J, González R, García M, Darpón J, Garay JI. A descriptive study of the implementation of the EFQM excellence model and underlying tools in the Basque Health Service. Int J Qual Health Care. 2006;18(1):58-65. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16282335/ [DOI:10.1093/intqhc/mzi077] [PMID]
41. Ovretveit J. What are the best strategies for ensuring quality in hospitals? Citeseer. 2003. https://apps.who.int/iris/handle/10665/363779
42. Alimohammadzadeh K, Yazdanjoo M. The results of the implementation of EFQM (European Foundation of Quality Management) of the hospital from the perspective of top and middle managers in Chamran and Shariati hospitals in 2013. J Healthcare Manag. 2016;7(1):57-66. https://jhm.srbiau.ac.ir/article_9123.html?lang=en
43. Maleki MR, Izadi AR. Empowerment position in Tehran social security hospitals based on the organizational excellence model (The EFQM). Payesh. 2010;9(2):131-6. http://dorl.net/dor/20.1001.1.16807626.1389.9.2.2.2
44. Tabatabaee SS, Kalhor R, Yousefi S, Taghadum-Kangi S, Ghamari MR. Performance evaluation of mehr hospital in Mashhad, Iran, based on European foundation for quality management (EFQM) organizational excellence model. J Manag Med Inform School. 2013;1(2):89-1. http://jms.kmu.ac.ir/browse.php?a_id=35&sid=1&slc_lang=en
45. Parham M, Fotouhi MA, Jandaghi M, Alipour Nodoushan K. Performance evaluation of Qom Shahid Beheshti Hospital based on EFQM (European Foundation for Quality Management). Qom Univ Med Sci J. 2013;7(2):79-85. https://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-373&slc_lang=en&sid=1
46. Asadi SA, Hosseini Bargzan S, Sokhanvar M. Applying the EFQM model for evaluating the performance: A case study in a public hospital. Manag Econ. 2018;2(3):174-80. https://jebhpme.ssu.ac.ir/article-1-167-en.html

Ethics code: IR.IAU.LIAU.REC.1401.007



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 12، شماره 1 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها