دوره 11، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 11 شماره 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GUMS.REC.1398.517


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
4- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، n_khodadady@yahoo.com
چکیده:   (1599 مشاهده)
اهداف: میزان جدیت حوزه‌های نظارتی در برخورد با کسانی که از قانون بستن کلاه ایمنی تبعیت نمی‌کنند، پایین است. هدف از این مطالعه، تبیین راهکارهای پیشنهادشده حل مشکل اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی از دید حوزه‌های نظارتی و موتورسواران بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی، در سال 1400 در شهر رشت انجام شد. ابزار جمع‌آوری تجارب، سؤالات باز و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. به ‌منظور شناسایی مشارکت‌کنندگان از حوزه‌های نظارتی، از روش بارش افکار و منحنی‌های تیغ ماهی استفاده شد. انتخاب بقیه مشارکت‌کنندگان با روش گلوله برفی بود. انتخاب نمونه‌ها با رعایت اصل حداکثر تنوع برای دستیابی به طیف متنوعی از تجارب صورت گرفت. نمونه‌گیری تا اشباع اطلاعات، یعنی عدم تشکیل طبقات و زیر طبقات و اطلاعات جدید ادامه یافت. تحلیل کیفی داده‌ها، با استفاده از سه مرحله تحلیل محتوای گرانهام و لاندمن (2004) شامل آمادگی، سازمان‌دهی و گزارش نتایج انجام شد. از چهار معیار مقبولیت گوبا و لینکن برای استحکام بخشیدن به نتایج بخش کیفی استفاده شد
یافته‌ها: تجارب تعداد 20 مشارکت‌کننده مرد؛ 9 نفر از حوزه‌های نظارتی، 4 نفراز اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، 3 نفر پلیس راه / راهنمایی و 4 نفر موتورسوار بودند، ثبت شد. نتایج نشان داد که راهکارهای اجرایی کردن قانون بستن کلاه ایمنی از چهار طبقه با اسامی؛ راهکارهای سخت، راهکارهای اصلاحی، راهکارهای پشتیبانی و راهکارهای نرم، به علاوه 14 زیر طبقه و 54 کد تشکیل شد.
نتیجه‌گیری: استفاده از راهکارهای سخت همچون اهتمام و جدیت حوزه‌های نظارتی در اجرای قانون بستن کلاه ایمنی و راهکارهای اصلاحی نظیر تدوین قانون‌های جدید و اصلاح قوانین موجود، راهکارهای پشتیبانی همچون حمایت از پلیس و موتورسوار در پایان راهکارهای نرمی همچون آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌های ارتباط‌ جمعی در اجرایی نمودن این قوانین، مؤثرند.
شماره‌ی مقاله: e26
متن کامل [PDF 583 kb]   (1201 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طب ترافیک
دریافت: 1401/2/31 | پذیرش: 1401/4/29 | انتشار: 1401/5/12

فهرست منابع
1. Chaudhuri U, Ratnapradipa K, Shen S, Rice Th, Zhu M et al. Trends and patterns in fatal US motorcycle crashes, 2000-2016. Traffic Inj Prev. 2019;20(6):641-7. https://doi: 10.1080/15389588.2019.1628224 [DOI:10.1080/15389588.2019.1628224] [PMID] [PMCID]
2. Borhan M.N, Brahim Hakim A, Aziz A, Mat Yazid R.The relationship between the demographic, personal, and social factors of Malaysian motorcyclists and risk taking behavior at signalized intersections. Accid Anal Prev. 2018;121:94-100. [DOI:10.1016/j.aap.2018.09.004] [PMID]
3. Nickenig Vissoci J.R, Krebs E, Meier B, Vieira F, Andrade L et al. Road traffic crash experience among commercial motorcyclists in Kigali, Rwanda. Int J Inj Contr Saf Promot. 2020;27(2):181-7. https://doi:10.1080/17457300.2020.1724158 [DOI:10.1080/17457300.2020.1724158] [PMID] [PMCID]
4. Haworth N, Greig K, Nielson A. Comparison of risk taking in moped and motorcycle crashes. Transport Res Rec. 2009;2140(1):182-7. [DOI:10.3141/2140-20]
5. Mayrose J. The effects of a mandatory motorcycle helmet law on helmet use and injury patterns among motorcyclist fatalities. J Safety Res. 2008;39(4):429-32. [DOI:10.1016/j.jsr.2008.07.001] [PMID]
6. Fowles R. Loeb P.D. Sturdy Inference: A Bayesian analysis of US motorcycle helmet laws. J Transp Res F. 2016;55:41-63. https://ideas.repec.org/a/ags/ndjtrf/262667.html [DOI:10.5399/osu/jtrf.55.3.4403]
7. Heydari S.T, Lankarani K, Vossoughi M, Javanmardi K, Sarikhani Y, Mahmoudi M et al. The prevalence and effective factors of crash helmet usage among motorcyclists in Iran. J Inj Violence Res. 2016;8(1):1-5. doi:10.5249/jivr.v8i1.667 [DOI:10.5249/jivr.v8i1.667]
8. Dee T.S. Motorcycle helmets and traffic safety. J Health Econ. 2009;28(2):398-412. [DOI:10.1016/j.jhealeco.2008.12.002] [PMID]
9. Seied Abrishami E, Ghouchanian M, Boroujerdian A, Zavareh M. Analysis and modeling of factors affecting the use of helmets by motorcyclists, Case study: Mashhad. J Transp Eng. 1393;6(2):289-302. [Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086598.1393.6.2.8.5 10- Kazemian, M., M. Movahhedi, and F. Movahhed, Facial fracture types in motorcyclists with and without Helmet in Southeast of Iran. J Mash Dent Sch. 2019;43(3):295-303 [Persian]. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=723627
10. Santos W.J, Silva M, Santos B, Ceballos C. Work overload and risk behaviors in motorcyclists. Rev Bras Enferm. 2019;72(6):1479-84. [DOI:10.1590/0034-7167-2018-0279] [PMID]
11. Rajkumar C, and S.K. Mahendran. Enhanced key frame identification and background subtraction methods for automatic license plate recognition of motorcyclists without helmets. Mater Today. 2021;64(4). [DOI:10.1016/j.matpr.2020.10.241]
12. Graneheim U.H, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-112. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001] [PMID]
13. Barusch A, Gringeri CH, George M. Rigor in qualitative social work research: A review of strategies used in published articles. Soc Work Res. 2011;35(1):11-19. [DOI:10.1093/swr/35.1.11]
14. Kumphong J, Satiennam T, Satiennam W. The determinants of motorcyclists helmet use: Urban arterial road in Khon Kaen City. Thailand J Safety Res. 2018;67:93-7. [DOI:10.1016/j.jsr.2018.09.011] [PMID]
15. Merali H, Bachani A. Factors associated with child passenger motorcycle helmet use in Cambodia. Int J Inj Contr Saf Promot. 2018;25(2):134-40. [DOI:10.1080/17457300.2017.1345948] [PMID]
16. Siebert F, Hellman LW, Raj Pant P, Lin H, Trimpop R. Disparity of motorcycle helmet use in Nepal-Weak law enforcement or riders' reluctance? Transp. Res F: Traffic Psychol. Behav. 2021;79:72-83. [DOI:10.1016/j.trf.2021.04.005]
17. Ofitserov A, Blatin S. Conceptual aspects of improving legislation and law enforcement practice in use of robot systems to ensure traffic safety in large cities. Transp. Res Proc. 2020;50:507-17. https:// doi.org/10.1016/j.trpro.2020.10.060 [DOI:10.1016/j.trpro.2020.10.060]
18. Akl Z, Aki M, Eriksson Ch, Gifford M, Koustuv D. Evaluating Helmet Use Among Motorcycle Drivers in Lebanon. The Open Public Health J. 2018;11(1):393-400. https:// doi: 10.2174/1874944501811010393 [DOI:10.2174/1874944501811010393]
19. Zamani-Alavijeh F, Niknami Sh, Mohammadi E, Montazeri A, Ahmadi F et al. Motorcyclists' reactions to safety helmet law: a qualitative study. BMC public health. 2009;9(1):1-8. https:// doi:10.1186/1471-2458-9-393 [DOI:10.1186/1471-2458-9-393] [PMID] [PMCID]
20. Amos I.O. Police As A Gate-Keeper And The Use Of Discretional Power In Criminal Justice System In Nigeria. Depart Sociol NIGERIA POLICE. 2014:1-15. file:///C:/Users/1/Desktop/Downloads/2014-POLICEASAGATE-KEEPERANDTHEUSEOFDISCRETIONALPOWERINCJSINNIG.pdf
21. Chiu W, Chu F, Chang K et al. Implementation of a motorcycle helmet law in Taiwan and traffic deaths over 18 years. JAMA. 2011;306(3):267-8. https:// doi:10.1001/jama.2011.989 [DOI:10.1001/jama.2011.989] [PMID]
22. Siebert F.W, Albers D, Naing A, Perego P, Santikarn Ch. Patterns of motorcycle helmet use-A naturalistic observation study in Myanmar. Accid Anal Prev. 2019;124:146-50. [DOI:10.1016/j.aap.2019.01.011] [PMID]
23. Ranaei V.Z, Hosseini Z, Dadipoor S. Barriers to using a helmet among motorcyclist students: a qualitative study. J Inj Violence Res. 2021;13(2):81. https:// doi: 10.5249/jivr.vo113i2.1543 [DOI:10.5249/jivr.v13i2.1543]
24. Janfada H, Farahzadi M, Soarayani F, Lotfi M, Falahzadeh R. The relationship between motorcycle riders causing traffic accidents, personality disorders and drug abuse. J Inj Violence Res. 2019;11(2):99. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC718707 26- Agustin I.W. Traffic violation are mostly carried out by motorcyclist. Indonesia. (Conference). 2019. [DOI:10.1063/1.5141731]
25. Maghsoudi A.D, Boostani D. Rafeiee M. Investigation of the reasons for not using helmet among motorcyclists in Kerman, Iran. Int J Inj Contr Saf Promot. 2018;25(1):58-64. [DOI:10.1080/17457300.2017.1323931] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.